درام

متنهای دراماتیک

درام

متنهای دراماتیک

متن نمایشنامه : عشق و ششلولهای پر ...

نمایشنامه : عشق و ششلولهای پر  .

                                                                                                                                 روی صحنه سه عدد سه پایه قرار دارد با دو بسته بزرگ که با کاغذ

                                                                                             به صورت زیبائی کادو شده اند  .

نور   .

                        ختمی و آمو رودرروی هم ایستاده اند ، انگار دوئل میکنند .

آمو : برا من رفته از اونور دنیا ترقه خریده ، آی زیرت .

ختمی : خریدم که خریدم ، چشت درآد ، به تو چه اصلا ، پول خودمه  .

آمو : پول خودت ؟ مرد حسابی از وقتی اختلاسای میلیاردی میشه کسی صاحب پول خودش نیست دیگه ...

ختمی : حساب ما پاکه مثل یه دسته گل !

آمو : دسته گل !؟

ختمی : خاطره بدی داری ازش ؟

آمو : بی ربط نباف گشاد میشه لباست پارچه هدر میره !

ختمی : پارچه !؟

آمو : تا میتونی گیج بزن ها ، الان معلومت میکنم  .

ختمی :  درسته الان دیگه باید تکلیفت رو معلوم کنم .

آمو : زکی ! مثل ترقه خریدنت ؟

ختمی : محشرن ترقه هام به کوری بعضیا !

آمو : بدبخت انداختن بهت ، ترقه میدادم بهت مثل دسته گل ، اون ترقه ها یا منفجر نمیشن یا اگه بشن تو دست خودت ...

ختمی : به کوری چشم تو یه آتیشبازی یک پارچه ای راه بندازم کف کنی تا کیف کنم .

آمو : اگه از اینجا جون سالم بدربردی شاید ، الان میزنم وسط پیشونیت ببینی کی کف میکنه کی کیفور میشه .

ختمی : اونی که اول میزنه وسط منم ،  اما نه وسط پیشونیت .

آمو : تونستی بزن .

ختمی : وای خدا یه عقاب طلائی نشست رو دیوار .

آمو : برگشتم جون تو ، بفرما کدو .

ختمی : بالاخره گافه رو بهم میدی .

آمو : آره تو بمیری ، میدم ، اصلا چرا ندم ، دستتو بیار جلو بهت بدم عزیز .

ختمی : به اونجاتم میرسیم ببینیم کی دستشو میاره جلو  .

آمو : ور زیادی موقوف ، خانوم داور اومد .

                                      ایری وارد می شود .

ختمی : سلام ایری جان .

ایری : آخی ، کاش میمردم و این صحنه رو نمیدیدم .

ختمی : دشمنمون بمیره بگو اینشالاه .

آمو : عزیزم تو غصه اینو نخور ، مردنیا  بالاخره میمیرند .

ایری : نگو .                                                              1

ختمی : قربون اون اشکات بشه ختمی تو  .

                                     ایری ختمی را کناری میبرد .

ایری : ختمی ...

ختمی : جون ختمی ؟

ایری : چی شد ؟

ختمی : چی چی شد ؟ هنوز که شروع نکردیم .

ایری : دوئل که نه ! قرار بود تو برام چی بخری ؟

ختمی : وای خدای من ، فکر کردی یادم رفته ؟ نه ! خریدم ، خوبشم خریدم ، بذار از شر این راحت بشیم .

ایری : ببینمش .

ختمی : نه !

ایری : وا  !!!

ختمی : نمیخوام چشم این بیفته بهش ، میترسم چشش بزنه ، کارشو که ساختم نشونت میدم .

ایری : قشنگه ؟

ختمی : اعلا ، بگو عالی .

ایری : ازش تعریف میکنی ؟

ختمی : نرمه  ...

ایری : مثل چی ؟

ختمی : مثل ، ویی ، آی ،،، حالا ،،، بلنده ...

ایری : مثل چی ؟

ختمی : مثل ، ویی ، آی ،،، حالا ،،، اونورش دیده میشه ...

ایری : نازکه ؟

ختمی : در عوض محکمه .

ایری : مثل چی محکمه ؟

ختمی : ویی ، آی ،،، حالا ،،، وقتی دیدمش چشمو گرفت که گرفت .

ایری : تو که میگفتی فقط من چشتو گرفتم !

ختمی : اونم به خاطر تو چشمو گرفت .

ایری : مرسی مهربون .

ختمی : قابل تو رو نداره عمر من !

ایری : تو چقده خوبی ، ماهی !

ختمی : اگه خورشید نباشه خورشیدک من ماه بدردی نمیخوره ، سوت و کور و تاریک !

                                     ایری با ختمی میرقصد .

ایری : الان میام ...

ختمی : کجا پس !!!

                                            ایری آمو را کناری میبرد .

ایری : آمو ...

آمو : جان آمو ، اون چی داشت بهت میگفت ؟

ایری : هیچی بابا ، آمو چی شد ؟

آمو : جلو این که نمیشه ، بذار کارشو بسازم ...                               2

ایری : مطمئن شم یادت نرفته ؟

آمو : من که اون الاغه نیستم خواستای تو برام مهم نباشه ، مطالبات تو مهمترین مهمهای اهداف هدفدار منن .

ایری : ممنون که اینقده به فکر منی .

آمو : حالا بذار با هم تنها بشیم ببین چکارا برات میکنم .

ایری : برام یا باهام شلوغ ؟!

آمو : هم برات هم باهات دلکم ، عمرکم ، جانکم ، ویی !

ایری : بگو چکارا باهام میکنی ؟

آمو : میگم چکارا باهات میکنم .

ایری : گوشم با توئه .

آمو : کدوم گوشت با منه !

ایری : کدومو دوست داری تو ؟

آمو : چپ  راست ، راست  چپ ...

ایری : چپ یا راست حالا ؟

آمو : هم چپه هم راسته ، آخی .

ایری : باشه ، نوبتیش میکنیم .

آمو : هم اینور هم اونور ، هم اونور هم اینور ، آخ جونمی جون همه وری چه حالی داره ، آخی ، وویی  .

ایری : خوبه نه ؟

آمو : خیلی !

ایری : بگو دورم میگردی !

آمو : دورت میگردم .

ایری : بگرد خب .

                                     ایری با آمو میرقصد .

آمو : فدات بشم من .

ایری : بشو خب .

آمو : بمیرم برات .

ایری : بمیری برام کی میاد نازمو بخره ؟

آمو : خودم .

ایری : تو که اونوقت میمیری که .

آمو : روحمو میفرستم بیاد نازتو بخره .

ایری : من از روح جماعت میترسم .

آمو : نه !

ایری : چی نه ؟

آمو : نترس ، روح منه !

ایری : روح تو با روحای دیگه فرق داره مگه ؟

آمو : روح من مثل جسم من فقط به خاطر عشق تو نفس میکشه عمر من !

ایری : مگه روحم نفس میکشه ؟

آمو : آره که نفس میکشه ، کنار تو همه چیز نفس میکشه ، مثل این ببین ( نفسهای عمیق میکشد که نهایتا تندتند میشود ) .

ایری : وا  !!!                                                              3

آمو : آخی !!!

ایری : حالا نمیشه نمیری تو ؟ زنده بمونی ؟ پسر به این قشنگی ، به این خوش آب و رنگی ، حیف نیست تو بمیری بری زیر خاک ؟ نبر اینا رو اون زیر ...

آمو : من به خاطر تو حتما زنده میمونم ، باور کن .

ایری : دلم گرفت !

آمو : وقتی بردمت کنار دریا فراموشت میشه قشنگ من .

                                     ایری از آمو جدا میشود  .

آمو : کجا ؟!

ایری : نمیشه حالا دوئل نکنین ؟ کنار هم خوشبخت میشیم ها ، سه نفری ، وای ، فکرشو بکن آمو ختمی من  ...

آمو و ختمی : سه نفری با هم ؟!!!

ایری : اونقده خوشم میاد !

آمو و ختمی : نه !

ایری : چرا نه ؟

آمو و ختمی : نمیشه که !

ایری : میشه ، خوبم میشه !

آمو : اصلا حرفشم نزن .

ختمی : من حتی حاضر نیستم با این تو یه لانگ شات دیده بشم .

آمو : نه که من عاشقتم کل یوم !

ایری : تو که عاشق من بودی !

آمو : تیکه بود انداختم بهش .

ایری : مگه دختره ؟!

آمو : نگفتم که جیگر ...

ایری : چرا به دخترا میگن جیگر ؟

آمو : جان !!!

ایری : جیگر !!!

ختمی : اگه این آموی تازه به دوران رسیده از عشق چیزی بهت میگه لاف میزنه ، این اصلا میفهمه عشق با کدوم قاف نوشته میشه ؟

آمو : برا چی داشتی گوش میدادی به حرفامون فضول ؟

ختمی : من گوش نمیدادم ، انگار گوش رو یکی دیگه میداد یکی دیگه هم میگرفت .

آمو : اونی که میدن و میگیرن دله نه گوش بدبخت ...

ختمی : خودتی نکبت زشت صورت  .

ایری : ختمی ...

ختمی : جان ختمی ؟

ایری : آمو زیادم بد نیست ها ، ببین بازوهاشو .

آمو : جان ، بمیرم برات .

ختمی : اولا که دور بازو مهم نیست ، دوما من جدم دور بازوی اول دنیا رو داشته زمان خودش ، سوما بد یا خوب این باید بمیره ، تو فقط مال منی .

آمو : خواب پیرزنا چپه ها ختمی جان .

ختمی : به من نگو جان ، اه اه اه ،،، دوما یه چپه ای نشونت بدم آمو خان که حال کنی .

آمو : نگو ترسیدم ، ویی ...

ایری : بسه دیگه ، بچه های بد ! با اینکه دلم نمیاد هیچ کدومتون رو از دست بدم اما خب چون به خاطر من دست به دوئل میزنین برام قابل تحمله ...  4

ختمی : فدای اون دل لطیفت برم من .

آمو : میگفتی ایری من .

                                     ایری روی یکی از سه پایه ها میرود .

ایری : حالا که برا تصاحب من چاره ای جز دوئل شما دو تا نیست منم به این کار رضایت میدم ، حاضرین ؟ خوبه ، ده قدم برین عقب و شلیک کنین .

ختمی : من به این اعتماد ندارم ...

آمو : نه که خودت اقیانوس راستی و درستی هستی پرهیزگار بایدم به من ...

ایری : اینی که دست منه تپانچه است .

ختمی : پره ؟

آمو : حالا تو برا چی تپانچه آوردی با خودت ؟

ایری : اگه کسی خواست کلک بزنه از این بالا  کارشو میسازم ...

آمو و ختمی : ایری !!!

ایری : حرف یه ساعت و دو ساعت نیست که ، من با اونی که موفق میشه یه عمر باید زندگی کنم ، کسی که اینجا کلک بزنه سر منم میتونه کلاه بذاره .

خامی : بهت که گفته بودم این آدم حسابی نیست و حتما سرت ...

آمو : خودت آدم حسابی نیستی یابو خره .

خامی : به من فحش میدی انتر دریائی ؟

ایری : ختمی ...

ختمی : جان ختمی ؟!

ایری : برا من پوست انتر دریائی میخری ؟

ختمی : ختمی قربونت بشه چرا نخرم ، میخرم خوبشم میخرم .

ایری : مرسی عزیزم .

آمو : ایری ...

ایری : جان ایری .

آمو : تو باور میکنی ؟

ایری : چرا نکنم ؟

آمو : آخه مگه ما انتر دریائی داریم ؟

ایری : شما ؟ ! نمیدونم ! ! ندارین ؟ ! میخوای به ختمی بگم برا تو هم بخره ؟

آمو : ایری .......

ایری : چرا دیگه داد میزنی ، مگه من بچه توام .

ختمی : این اخلاقش همینه ...

ایری : فکر میکنه کیه ! خب عرضه نداشتی بری شکار انتر دریائی به من چه مربوط ؟! سر من داد میزنه نفهم .

ختمی : خوشحالم بهت ثابت شد این ...

آمو : ایری ...

ایری : برو اونور نمیخوام باهام حرف بزنی .

آمو : ببین تو ...

ایری : نمی خوامت دیگه .

آمو : آخه مگه ...

ایری : مثلا معذرت میخوای دیگه نه ؟ ویش .

ختمی : اونم بلد نیست که ...                                              5

آمو : ( فریاد میزند ) بابا من میخواستم بگم مگه اصلا انتر دریائی وجود داره که این بتونه پوستش رو بخره یا شکار کنه بیاره ؟!

                                     سکوت .

ایری : راست میگه دیگه .

ختمی : ایری !!!

ایری : سوس ( آمو را نشان میدهد ) .

ختمی : ( فریاد میزند ) فکر کردی صدات خیلی بلنده نه ؟ میبینی که منم میتونم داد بزنم .

                                     سکوت .

ایری : راست میگه دیگه .

                                     آمو یک سه پایه برمیدارد و با آن به طرف ختمی که او هم

                                                                                            سه پایه ای را برداشته حمله میکند .

آمو : اون مال منه !

ختمی : خواب دیدی خیر باشه .

آمو : تو میخوای جلومو بگیری جوجه مافنگی ؟

ختمی : اون خودش با من میاد و تو باید بزنی به چاک گنده بک بی پشم و ریش .

آمو : اون جسدشم به تو نمیرسه مو دراز پشمالوی بو گندو .

ختمی : اگه تو زنده موندی تصاحبش کن شارلاتان خان !

آمو : رفت دوره ای که اون خاطرخواه تو بود فسیل پوسیده .

ختمی : نیومده دوره عشقبازی تو هم هنوز قرتی نهاد .

آمو : قرتی ام باشم خیلی بهتر از توام مرده شور مرده پرست  .

ختمی : یه مرده ای نشونت بدم هزار تا زنده برات گریه کنن لاشخور سیری ناپذیر .

آمو : میبینیم کی میتونه کی رو بکشه !

ختمی : از همین حالا خودتو مرده بدون تو یکی !

آمو : زورتو زدی ، بگیر که اومد !

ختمی : اینم تو داشته باش !

آمو : این برا اینکه اون دنیا بدونن کی راهیت کرده جهنم !

ختمی : اینم نشونه من رو تنت !

آمو : بگیر که اومد .

ختمی : آخ .

آمو : آخ .

                                     ختمی و آمو هرکدام گوشه ای می افتند .

ایری : اصلا شما برای چی افتادین به جون هم ؟

آمو : فکر کرده چاه نفت داره من میخوام استعمارش کنم بوزینه زپرتی !

ختمی : این توئی فکر میکنی ترقه هات تو دنیا تکن زالو هسته دار !

ایری : پس به خاطر من با هم دعوا نمیکنین شما دو تا ، منو باش فکر میکردم برا منه این همه داد و هوار !

                                     ایری میرود و گوشه ای روی زمین می نشیند .

آمو : ایری ...

ایری : ...                                                               6

ختمی : ایری من ...

ایری : ...

آمو : چیزی بگو ...

ختمی : ایری من تحمل اخم تو رو ندارم ها .

آمو : حاضرم بمیرم تو ازم رو برنگردونی !

ختمی : مگه من از آهنم ؟ دیدی افتادم خونم افتاد گردنت ها !

آمو : نترس آدم بد چیزیش نمیشه !

ختمی : تو یکی ور بیخود نزن که حالمو به هم میزنی !

آمو : شما نسیم جان بخش بودین و ما خبردار نشدیم تا حالا آقا !

ختمی : نخیر ، شما سونامی روحنواز بودین و ما بیخبر بودیم مستر !

آمو : روتو برم بشر !

ختمی : ببین به چه روزش انداختی ؟

آمو : من یا تو ؟

ختمی : اگه تو ننداختیش به حرفش بیار ، بفرما !

آمو : تو دلشو شکوندی الاغ نفهم ، اینم حق داره جوابتو نده .

ختمی : این با تو لج کرده وگرنه ...

آمو : وگرنه میمیره برات نه !

ختمی : این چرا بمیره ، من میمیرم براش ، الان به حرفش میارم ، خوبم به حرفش میارم ، ( میخواند )  دلم میمیرم براتون ، عزیز میمیرم براتون ، عزیز ...

آمو : بکش کنار با این صدای گوش خراشت ، ترانه به این میگن ببین ، ( میخواند ) اخماتو وا کن که سحر تو چشم تو ...

ختمی : مبتذل .                      

آمو : پر رو .

                                    ایری بیهوش میشود  .

ختمی : ایری ...

آمو : ایری ...

ختمی : خدا بگم ذلیلت کنه مرد ، ببین با دختر مردم چکار کرد !

آمو : تو اینو به این روز انداختیش خودتم باید درستش کنی !

ختمی : این خودش درست میشه اما من تو رو درستت میکنم تا برات درسی بشه تا بعدها از این غلطها نکنی !

آمو : برو بابا حالتو ندارم .

ختمی : میرم ، حتما میرم ، اما ، اما پس از انداختن تو توی زباله دان تاریخ  !

آمو : میخوام فکر کنم .

ختمی : منظور ؟

آمو : یعنی که هری !

ختمی : د ، نه آمو خان ، اونی که باید " هری "  بشه توئی نه من !

آمو : حالا چرا آقاختمی ؟! چشات خوشگلن ؟ قدت بلنده ؟ زلفات قشنگن ؟

                                            ایری هذیان می گوید .

ایری : دوئل ، عشق ، مرگ .

ختمی : حرف زد .

آمو : هذیان میگه .                                                        7

ختمی : چی میگه ؟

آمو : گفت دوئل نه ؟!

ختمی : تو که تا حالا  پرروبازی درآوردی ، بسه ،،، پاشو دوئل کنیم ، همون کار اولمون ، هر کی مرد مرد ، اونی که زنده بمونه ...

آمو : ساکت شدی ؟

ختمی : اونی که زنده بمونه خودش تصمیم میگیره با ایری چکار کنه ، پاشو .

                                     آمو و ختمی پشت به هم هر کدام ده قدم عقب میروند و برمیگردند

                                                                                             تا شلیک بکنند .

                                  ایری که در یک حالت بیخودی ازجاپاشده است در زمان شلیک

                                                                                            گلوله ها درست وسط آمو و ختمی قرار میگیرد  .

                                  شلیک دو گلوله همزمان .

                                      ایری دستش را روی قلبش میگذارد و می افتد .

                                 ختمی پارچه ای را از داخل کاغذ کادو درمی آورد و روی ایری

                                  میکشد .

                                  آمو گلهائی را از داخل کاغذ کادو درمی آورد و کنار ایری روی

                                   زمین میگذارد .

آمو : بالاخره یه روز میکشمت ...

ختمی : تونستی بکش ، اما یادت باشه اونی که اون یکی رو میکشه منم نه تو ...

آمو : من زورم بیشتر از توئه مشنگ ...

ختمی : همین خیالاته که سرت رو به باد میده الدنگ ...

آمو : من ...

ختمی : من ...

                                                  پایان  .

     90.08.28

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد