درام

متنهای دراماتیک

درام

متنهای دراماتیک

ده یه ر ...

چیلله  

یول 

قارانلیق  بیر  گئجه ! 

اوره ییم   مین  قه فه سدیر 

گوزله ریم  اسیر ! 

دیلیم  سوزسوز 

سوسوز 

دوداقلاریمدا  ! 

الیم  ال  آختارمیر    

تاپیلماز  اولماقین  بیلیر 

اوشویور 

دیلیم  دینمیر  ! 

نه  دئسین ؟ 

هه له   کیمه ؟ 

یوخ 

یوخ   بیر  کیمسه ! 

کیمسه سیزه م ! 

یول   اوزون 

گوزله ریم   یورقون 

اوره ییم ؟ 

توتقون ! 

یوخ    

داها   عاده تیمدیر   باش   یازیم 

گه ره ک   بویله   اولماقا  دوزوم 

نه   دئمه ک ؟! 

یوخ   سوزوم ! 

چیلله گئجه سین   گئده جه یه م 

فیکیرسیز 

فیکیرده 

یارسیز 

یالقیز 

بیرجه    اوزوم 

یالنیز ! 

داغلاردان   اویاندا    

باغلاردان   کئچه نده 

چایلاری   گوره نده ن   سونرا 

بوتون   یوللاردان   سونرا 

بیر  توستولو   یوردا   گئدیره م   

اویره نمه ک   اوچون ! 

ـ اویره نجی یه م !

یاریم   یوخ 

بیلیره م 

یولداشیم  یوخ 

قانیرام 

قونوشماق   اوچون   بیر  کیمسه م   یوخ 

بونلاری   آنلاییب   یانیرام 

یوخ   السیز آیاقسیز   دئییله م  

قورخوم   یوخ   بیرله شمه کده ن 

دانیشماغادا   وار  ماراقیم 

هه مده   هه وه سیم 

هانی   قونوشماق   اوچون   بیر   ده یه رلیسی ؟ 

سه حه ر  آچیلانجاق   باخماق   اوچون   هانسی   گوزله ر   وار ؟ 

وارمی ؟ 

وارمی   باخمیرام ؟ 

یوخ   هه ر  کیمسه ده   اولماز   ده یه ر 

گوزله   گوزون   فه رقی  چوخ 

ده یه رلی   اولماسا   گئدسین 

قالماسین 

قه راری   بودور   یاشامین  

ده یه رسیز    مه نده   اولسام   بویله دیر 

ده یه ری   گه ره ک   اولسون   قالانین ...

گورسه م ...

حاقلیسان 

عومور  بویو  سه ن   خالقی   اله   سالیبسان 

گوزون   یوخ   گوره سه ن    سه نی   اله   سالانی ! 

گوره نده   داغیلیرسان

بیری  بیله یین   سالاندا   اله  

یانیرسان

دونورسه ن   اولورسان  بیر  قیزارمیش  کوز  

یاندیریرسان !

یاشاما  باهانام   چوخ 

بیرینی   اله   سالماقدان   چیخماز  هئچ نه  

البه ت 

گوزومه   گورسه نسه   هه له ! 

گورسه م   هه له   بیله سینی  ...

متن نمایشنامه : دهل ...

نمایشنامه   :  دهل   ...

    

                                                                                                                          صحنه بیابانیست بیرون از شهر ، جاده منتهی به شهر با دورنمایی از

                                                                                                شهری دودگرفته در انتهای صحنه نمایان است .

                                       آغا و آقالو در حالیکه سنگ بزرگی را حمل میکنند در امتداد جاده

                                                                                                                              و از طرف شهر بطرف قسمت جلوئی صحنه در حرکتند  . بر روی

                                                                                                                              سنگ بقچه ای قرار داده شده است  .

آغا : خسته نشدی ؟

آقالو : گفت تا شهر از چشتون گم نشده برین

آغا : مگه هنوز  نشده ؟

آقالو : بذار بینم ، نه بابا هنوز ساختمونا مشخصن

آغا : حالا اون یه گهی خورده و چیزی گفته حتما باید ما عمل کنیم ؟

آقالو : مده که

آغا : چی  ؟

آقالو : عمل کردن دیگه

آغا : باز شروع کردی تو

آقالو : باور کن ، الان عمل دماغ و گونه و فک مده .............................

آغا : دکتر جان میگفتین

آقالو : مرسی عزیزم ، آره میگفتم ، جوونای امروزی دوست دارن از مد عقب نمونن برا همین هشتاد درصدشون عمل بینی میکنن بیست درصدشون عمل

             فک و ...

آغا : آقالو خفه نشی خودم خفه ت میکنم به روح جدم ...

آقالو : آغامحمدخان  ...

آغا : ناصرالدین شاه ، د  میگم ببند اون فک عمل نکردتو ،،، بخدا این دفعه نبندی خودم عملش میکنم

آقالو : بهتون تبریک میگم

آغا : چی رو ؟

آقالو : اومدنتون تو راسته پزشک جماعتو دیگه ، گفتین تخصصتون عمل فکه ؟

آغا : اینو بذار زمین نشونت بدم

آقالو : همون یه دفعه که نشونم دادی برا هفت پشتم بسه

آغا : بس نبوده ، این سری هم باید نشونت بدم هم اینکه ...

آقالو : زشته پیرمرد ، زشته بخدا ، تو خجالت نمیکشی ؟ سن پدربزرگ منو داری

آغا : همین شروورا رو گفتی که آخرش اون دختره ازم رم کرد دیگه

آقالو : نه که اولش عاشق چشم و ابروت  شده بود

آغا : اولشو چرا داری میگی ؟ کور بودی ببینی وسطاش داشت برام له له میزد ، تو تاج سرمی آغا ، سرور قلبمی ، آرامش بخش روحمی ، نکنه میخوای

          بگی نمیشنیدی ؟

آقالو : از زرنگیش بود مشنگ  ، فکر میکرد راست راستی نوه آقامحمدخانی ...

آغا : ناصرالدین شاه بچه ، این هزار دفعه ، خب هستم دیگه ، نیستم ؟ مثل تو از زیر بته بیرون نیومدم که ...                                               1

آقالو : بته منظورت اینان ؟

آغا : اینا خارن

آقالو : ما به اینا بته میگیم و ...

آغا : فرق خار و بته هم حالیت نیست  که ،،، من خسته شدم ، میگم یه استراحتی بکنیم هان ؟

آقالو : بیاد ببینه نشستیم پوست از سرمون میکنه ها

آغا : غلط کرده دختره ...

آقالو : فحش بدی منم میدم ها

آغا : تو گه میخوری ...

آقالو : دهنتو پاک کن

آغا : خفه شو

آقالو : خب نیار تو دهنت اون ...........................................

آغا : خب بگو ...

آقالو : اونوقت دهن منم گهی میشه ...

آغا : هه هه هه ، آوردیش که تو دهنت

آقالو : تو هم زرنگی ها ...............

آغا : اینو بذار زمین

آقالو : گفتم که هنوز نمیشه  ...

آغا : گفتم بذارش زمین

آقالو : داد نزن خب ( سنگ را ول میکند  )

                                         سنگ روی پای آغا می افتد ، بقچه باز میشود و

                                                                                                                محتویات داخلش بیرون میریزد : شمشیر ، سپر ، کمان ،

                                                                                                                چکمه ، ساعت شنی ، رادیو و ...

آغا : وای پام ، وای پام ، وای ( بیهوش شده است )

آقالو : آخی ، چت شد ؟ لوس نشو پیری ، پیری ، پیری ، د ، پیری .................

                                                                                                                                اطراف را نگاه میکند ، بطری آبی پیدا میکند و از آب            

                                                                                  داخل بطری روی آغا آب میپاشد  .

آغا : وای خدا من کجام ؟ اینجا کجاست ؟ آخ پام ، وای پام ، مردم خدا ...

آقالو : بمیرم برات پیری ...

آغا : ای بر پدرت لعنت ، مرتیکه تو نمیخوای آدم شی ، وای پام ، وای ...

آقالو : عشوه نیا چیزیت نشده که

آغا : باید قطع میشد تا چیزیم بشه ؟

آقالو : ما که از این شانسا نداریم

آغا : بدبخت پای من قطع شه توی الاغ باید تنهائی این سنگه رو کولت بگیری و ببری

آقالو : ...

آغا : خوب نیگاش کن ،،،،،،،، وای ،،،،،،،،، درنرفته که ؟

آقالو : از نظر علم پزشکی نه تنها درنرفته بلکه ...

آغا : ولش کن ، نخواستم ،،،، این بوی شاش چیه ؟                                  2

آقالو : جنابعالی بیهوش که شدین بنده دکتر آقالو از این آب پاک که انگار شاش تشریف داشتن رو شما پاشیدم تا ...

آغا : پسره ...

آقالو : فحش بدی منم میدم جان جد بزرگت ....................................

آغا : گمشو ،،،،،،،،، میگم گمشو ،،،،،،،،،،،  بکش اونور بینم

آقالو : من چرا بکشم اگه اذیت شدی خب خودت برو جلوتر

آغا : بذار این خوب شه نشونت میدم متلک انداختن چه شکلیه

آقالو : فکر نکنم خوب شدنی باشه ، قطعش میکنیم خلاص شی

آغا : دستتو از زیر بیار

آقالو : بی تربیت

آغا : هه هه ، چزوندمت ها

آقالو : ادب که نداری ...

آغا : ور نزن ، ، کی داره از ادب حرف میزنه ، گه مشنگ ،،،،،،،،،،،، اینا رو جمع کن بینم ، ،  ، دیر نشده ؟

آقالو : برا چی ؟ تو هم با این خرت وپرتات کشتی ما رو ...

آغا : گفت از پشت سر میام و میرسم

آقالو : لابد مشتری گیرش نیومده

آغا : آخه بابا کی میاد پولشو بده این  سنگ زپرتیو بخره

آقالو : تو که میگفتی الماس هزار رنگ جواهر نشونه مرواریده  ، جلوتو نگرفته بودم میگفتی هلیومه   ...

آغا : اون حرفا برا خر کردن دختره بود ...

آقالو : چه زودم خر شد

آغا : فعلا که ما رو خر کرده ، اونا رو بذار تو بقچه ، سپر لطفعلی خان زند مونده ...

آقالو : سنگه زیادم سنگین نیست این خرت وپرتای تو سنگینش کرده بود ، بفرما اینم شمشیر نادرشاه و چکمه رضاقلدر  ...

آغا : حرف دهنتو بفهم ها ، اینا خرت وپرتن یا هیکل تو ؟

آقالو : هیکل من ؟ اینو ، ندیدی دختره که چشش افتاد بهم گفت وای خوش تیپ ...

آغا : خواست خرت کنه ...

آقالو : حقم داری حسادت کنی ، با این شکم  ...

آغا : بدش من ، گم شو اونور ...

آقالو : ارثیه جالبی داری ، خنجر حسن صباح ، دگمه پالتو محمدرضا ، زین اسب عباس شاه کبیر ، گفتی این کمربنده محمود غزنویه ؟

آغا : جلال الدین خوارزمشاه ...

آقالو : این ساعت شنی مال چند قرنه پیشه ؟ چقدر شمشیر و سپر داری تو  ...

آغا : چیزای دیگه شون که بدرد نمیخوردن  اینه که منم اینا رو با خودم آوردم ...

آقالو : بگو جواهراتشو اونای دیگه بردن اینا رو که ارزشی ندارن انداختن به تو

آغا :  تو چی حالیته اینا ارزشی دارن یا نه

آقالو : اون که الماس جواهر نشونت بود شد سنگ زپرتی ببین اینا که صدتاشون یه جو نمی ارزن  چی از آب درمیان  ...

آغا : موزه که برن میشن عتیقه و قیمتی ...

آقالو : اوهوم خواب قشنگیه ، بالاخره تو هم یه روزی پولدار میشی اینشالاه ...

آغا : بترکه چشم حسود ، بگو ماشالاه

آقالو : میترکه ......................................................

آغا : آقالو میگم بیا یه کاری بکنیم هان ؟                                     3

آقالو : باریکلا به تو ، بالاخره تصمیم گرفتی از این مخه کار بکشی ها ...

آغا : گوش کن میگم ، میای یه کاری کنیم اندازه دو کار بیرزه ؟

آقالو : ایول بابا ، دارم بهت امیدوار میشم

آغا : مسخره گوش کن ، ببین ، میگم مگه این سنگو برا من نفرستاده بودن ؟

آقالو : نشد دیگه ، این سنگ آسمونی یهوئی از اون بالا اومد و اومد و اومد و افتاد جائی که من و تو ...

آغا : این سنگه از آسمون اومد و افتاد تو کوچه من ...

آقالو : کوچه تو که نه ، کوچه بن بستی که جنابعالی اونجا برا خودت بساطی پهن کرده بودی و ...

آغا : من از قدیم مدیما تو همون کوچه بساط داشتم ، یه جورائی حق دارم که بگم اونجا مال من بود و ...

آقالو : ببین پیری ، تو از قدیما تو اون کوچه بساط پهن کرده بودی درست ، اما ، این سنگ درست زمونی اومد و افتاد تو کوچه که منم اونجا بودم ، پس

          بیخودی برا خودت نبروندوز ، این سنگه یه زمانی مال من و تو بود که الان نیست دیگه  ...

آغا : آقالو قبول ، این سنگه مال من و تو بود ، این مهم نیست ، مساله مهم اینجاشه که تو حالیت نیست ، الانم هست ، این هست مهمه ، اصلا من و تو

          برای چی باید قبول میکردیم که اینو تقدیم دختره کنیم هان ؟

آقالو : انگار یادت رفته اون میخواست آجان صدا کنه ؟

آغا : خب آره ، درسته ، اونجا به خاطر گندی که تو بالا آورده بودی ترسیدیم گرفتار شیم برا همین قبول کردیم اینو بدیم به دختره ، اما اینجا که نه

          آجانی هست و نه دختری و نه جیغی و ............

آقالو : من گند  زده بودم تو چرا شریکم شدی ؟

آغا : بابا ول کن اینا رو ، ببین حرف الان من اینه ، دختره که اینجا نیست ، من و تو هم که قبول دارین با هم شریک این سنگیم ، خب خله چرا منتظر

         بمونیم دختره برا سنگمون مشتری پیدا کنه ؟ مگه دستمون اینجوریه ؟ نکنه فکر کردی بیل خورده به کمرمون ؟

آقالو : یعنی ...

آغا : مشتریشم با من ، میدونی که من بازاریم

آقالو : منظورت این بساط بقچه ت  تو اون کوچه بن بسته هست دیگه نه ؟

آغا : حالا مسخره کن ها ...

آقالو : گفتی بازاری ام گفتم شاید خبری بوده که من ازش ...

آغا : گوش بده ، میگم تا اون برنگشته فلنگه رو ببندیم و بریم که رفتیم

آقالو : کجا بریم اونوقت با این بریم که رفتیمت  ؟

آغا : خب اگه این سنگه قیمتی باشه که من میگم هست ، ازآسمون افتاده ، بالاخره بدرد یکی میخوره دیگه ، اگه بیرزه خب خودمون بفروشیمش ...

آقالو : یعنی دختره پشم ؟

آغا : اولش ما بودیم ، اون که بعدا اومد و به خاطر گند تو صاحبش شد

آقالو : بازم میگه گند تو ...

آغا : بیست میلیون مال تو بیست تا سهم من خوبه ؟

آقالو : چقدرم سرراست ، مطمئنی ضرر نمیکنیم شازده ؟

آغا : حالا هر چی ، هستی یا نه ؟

آقالو : من خائن نیستم ، خیانت بده ...

آغا : خائن کدومه آقالو  ؟

آقالو :  وقتی قبول کردیم این سنگه مال اون دختره باشه نمی تونیم زیرش بزنیم ، اگه زدیم میشیم خائن  ...

آغا : خائن !  خب این درست ، قبول ، از این که دوست من خیانتو بد میدونه من خوشحالم ،  اما ما که نمیخوایم زیرش بزنیم ، ما ازش میدزدیم ،،،،،،،،،

            تعجب کردی ؟ خب اینو ما دادیم به اون ، یعنی مجبور شدیم بدیم بهش ، در هر حال الان این سنگه مال اونه ، حالا که ما دوست داریم دوباره

            مال ما بشه باید بدزدیم دیگه                                         4

آقالو : تو که میگفتی دزدا میرن جهنم

آغا : شرایط فرق میکنه ، این یه وضعیت استثنائیه ، ما همیشه دزدی نمیکنیم که ..................................................

آقالو : ...

آغا : هان هستی ؟

آقالو : نه ......................

آغا : نه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

آقالو : من دست به دزدی نمیزنم ، دزدی بده ،،،،،،،،،،،،،،،،،، زهرمار چرا داری میخندی ؟

آغا : تو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو !!!!!!!!!!!!!! وای که مردم از خنده ،،،،،،،،،،،، بابا تو دیگه کی هستی ؟

آقالو : من دکتر آقالو نوه پنجم ، نوه پنجم ، گفتی کی ؟ آهان نوه پنجم آقامحدخان ...

آغا : الاغ چندبار بگم ناصرالدین شاه ، تو همین حالاش داری جد منو میدزدی اونوقت میگی دزدی نمیکنم ؟؟؟

آقالو : برا این میخندی ؟ خب مال خودت

آغا : اون که خب هست اما برا این نمیخندم ، خنده م از اینه که تو داری میگی دزدی بده ...

آقالو : مگه نیست ؟

آغا : هست ، اما تو .......................................................

آقالو : حالا همینجوری بخند ها ...

آغا : وای که چه حالی کردم خدا ،،، پس حالا دزدی بده قاپزن کبیر ؟

آقالو : د   نگو ،،، مگه نگفتم من ترکش میکنم ؟ خب ترک کردم دیگه ...

 آغا : هنوز دو ساعتی نشده تو ...

آقالو : ببین پیری من دوساعت قبل هر کی بودم تموم شد رفت ، من الان آدم تازه ای هستم و میخوام شرافتمندانه زندگی کنم ، تا حالا کلمه تحول به

            گوشت خورده ؟ شنیدیش ؟

آغا : خوبه واللاه ، به ما که رسید شد با شرافت ، آی زیرت ، تحول ............

آقالو : خب من از اولشم با شرافت بودم ، منتهی شرایط بد زندگی و ناهنجاریهای ، چی بود اسمش ؟ آهان ناهنجاریهای اجتماعی و عقده های سرکوب

           شده دوران  کودکی باعث شده بودن دست به اون کارا بزنم

آغا : باریکلا ، اینا رو از کجا یاد گرفتی ؟ مال دوران زندون قاپزنی سری قبله نه ؟ د  پسره هفت خط اگه من نبودم  دختره به خاطر قاپیدن کیفش تحویل

          آجانت داده بود که  ...

آقالو : برا همینه که دوست ندارم این عمل زشت دزدی رو تکرارش کنم عمو پیری ، من دیگه آدم حسابی شدم ، اون دختره رو من تاثیر خوبی گذاشته

            جون تو ،،، ببین آدم حسابی شدن زیادم سخت نیست ها ، تو هم بخوای میتونی بخدا ، اصلاح رو از هر کجا شروع کنی میشه ، میگم باور کن ،

             فقط کافیه قول بدی بعد از این مال دزدی نمیخری و ...

آغا : ببر صداتو ، برا من شده اصلاحگر ، بفرما اصلاح ، هه هه ، الاغ ،،، گوش کن ، این مسخره بازیا به تو نیومده ، تو همون دزد قاپزنی هستی که بودی ،

         حالام نمیخواد ادا و عشوه بیای ، من و تو با هم این سنگه رو برمیداریم و میبریم و میفروشیم ، نصف مال تو ، نصف مال من ، بعدش راهمونو جدا

         میکنیم و میریم ، تو اون طرف من این طرف ، خواستی میتونی مالتو بنداز دور نخواستی مثل من ببر حالشو ببر ، آهان اصلا ببر بده به همون دختره ،

         مهین بود دیگه اسمش نه ؟ منم باهاش میرم سراغ زندگی خودم ، دست کم میتونم باهاش یه آپارتمان بخرم و از این کارتن خوابی و کوچه گردی

          راحت شم ، نمیتونم ؟  برا من آدم شده ، دزدی نمیکنم !!! آی سه پلشک ،،،،،،،،،،،،،،،  حله ؟

آقالو : نه عمو پیری حل نیست ، تو اگه بخوای هم نمیتونی این کارو بکنی ، یعنی که من اجازه نمیدم ، ببین اینجوری نیگام نکن ، بذار راحتت کنم ، من

            کیف دختره رو زدم و در رفتم ، اومدم کوچه ای که تو بودی ، منو دیدی ، چون تجربه ت زیاد بود فهمیدی یه گندی زده م که اومده م اونجا ،

             کیفه رو ازم گرفتی و گفتی شریک ، گفتی محتویاتشو میفروشی و سهم منم میدی ، بنده هم از ترس آجان و مامور قبول کردم ، تو اون گیرودار

             یه سنگی اومد افتاد تو کوچه و چی ؟ تو گفتی اجداد گور به گور شده ت برات کادو فرستادن ، سر تصاحب سنگه که بنظرمون الماسی چیزی

             می اومد دعوامون شد و تو منو با خنجر یارو چی بود اسمش ؟ آهان با خنجر حسن صباح فراری دادی ، تا خواستم از کوچه بزنم بیرون دختره 5

               ، مهینو میگم ، دختره که افتادن سنگه رو دیده بود و فکر کرده بود قاپ زنه کیفشو انداخته تو کوچه اومد و ما رو تو کوچه دید و بالاخره هم

              فهمید کیفی که تو بساط توئه مال اونه و خواست آجان صدا بزنه که تو و من از ترسمون بهش گفتیم این الماسه مال تو ، اونم ازمون خواست در

              قبال شکایت نکردنش ما دو تا باید اینو براش حمل کنیم یه جای دنج و خلوت تا بره و براش مشتری پیدا کنه ، میدونست تو این شهر کوچک

              نمیشه زیرآبی رفت و کلک زد برا همین سنگه رو داد دست ما دو تا و رفت  ، تا اینجا که درسته نه ؟ خب پس باقیشم گوش کن ، من قاپ زن

              بودم ، درست ، اما یه چیزی هست که ، چه جوری بگم ، واقعیتش اینه که من  ، من با دیدن دختره ، با دیدنش عاشقش شدم ، یعنی یه جوری

              شدم ، حس کردم دلم به اختیار خودم نیست ، اگه قبولم کردم سنگه رو براش حمل کنم از ترس آجان و زندان و اینا نبود ، خودم خواستم ،

              یعنی میخواستم باهاش باشم ، از دستش ندم ، به خاطر خود دختره قبول کردم سنگه رو کول بگیرم و هر جا گفت ببرم ، میفهمی که ؟؟؟؟؟

آغا : عاشقش شدی ؟؟؟؟؟؟ تو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آقالو : منم آدمم خب  ، دل دارم ناسلامتی ......................................     

آغا : جمع کن بابا ، این کاسه کوزه تو جمعش کن

آقالو :  همیشه وقتی تو خیابون خانومای شیک پوشو و با قر و افاده رو میدیدم چشام برق میزدن ، میرفتم تو نخ لباساشون ، فیس و افادشون ، رژ لبشون ،

             بوی عطرای فرانسویشون مستم میکرد ، خنده های بلندشون داغم میکرد ، وقتی دست تو دست دوست پسراشون ، شوهراشون ، نمیدونم

             نامزداشون از پارک میومدن بیرون و میرفتن سوار ماشینای مدل بالاشون میشدن قند تو دلم آب میشد ، وقتی نیگاه کردنای عاشقانشونو میدیدم

             بند دلم پاره میشد ، میرفتم تو خودمو و گم میکردم بود و نبودمو ، عاشق مانتوهای رنگارنگشون بودم ، عاشق کفشای پاشنه بلندشون ، وقتی دیدم

             دستم به هیچکدوم از اینا نمیرسه و خرما بر نخیل و دست مام کوتاه یه فکری زد به سرم ، رفتم سراغ کیفاشون ، شدم یه قاپزن ، بیشتر از اینکه

             عاشق پولای داخل کیف باشم عاشق ادوکلن و رژ و مداد و کرمش بودم ، شده بودم معتاد این کار ، گذشت و گذشت تا اومد روزی که کیف

             مهین رو زدم ، وقتی تو کوچه جنابعالی باهاش روبرو شدم و اون منو نشناخته بهم گفت وای خوشتیپ دلم هری ریخت پایین ، نیگام گره خورد

             تو نیگاشو و دلم لرزید ، نمیدونم چی بود تو اون چشای قشنگش که یقه مو گرفت و ول نکرد ، زمین گیرش شده بودم پیری ، زمین گیرش شدم

             بودم ،،،،،،،،،،،، حالام دست خودم نیست ، حس میکنم جونم به جونش بسته ست ، یه جورائی خرابشم عمو ، خرابشم .................................

آغا : مگه تو هم این حرفا حالیته حالا ؟

آقالو : نوکرتم پیری مگه من چمه آخه ؟

آغا : تو هیچیت نیست اما جوون این دوره زمونه ای ، شماها مگه حالیتونه عشق و عاشقی چیه ؟ عشق هم عشقای قدیم ، شماها مگه میدونین عشق به چی

         میگن ؟ همیشه وقتی جوونای  امروزی رو میبینم حالم از عشق و عشوه هاشون به هم میخوره ، چیه آخه  ، صبحی همدیگه رو میبینن و شماره

         میدن و تا ظهر آره دیگه ، هپلو هوپو ،  بعد از ظهرم یه قهوه ای آب میوه ای تو یه کافی شاپی جائی ، بعدشم عصری دعوا و جدائی و شب که میشه

         درد هجران و غم و غصه ، ترانه آی کجائی تا من شوم آخ چاکرت ، نه این نیست ، آهان نازنینا ما به عشق تو جوانی داده ایم ، اینم نیست ، حالا ،

         شبشون با ترانه سر میشه و  صبح فرداشم هم چی ؟ روز از نو و روزی از نو و دیداری تازه و چشم عاشق کشی جدید و بزن بریم اسکی و عشق و

         حال و دم  و بمیرم برات و اینا  ، زمون ما شش ماه باید می افتادی دنبال دختره  و هر روز از مدرسه تا خونه میرسوندیش و کلی براش نامه و پیغوم

         پسغوم میفرستادی که چی ؟ که یه روزی وقتی داره در خونه شونو میبنده هی برگرده یه نگاهی بکنه یا نکنه ، اونوقت بود که دلت تا آسمونا پرواز

         میکرد و از خود بیخود میشدی ،،، شماها چی حالیتونه عشق چیه آخه  ...

آقالو : پس انگار عشق من مثل عشق زمون شماهاست پیری ، انگاری منم مثل شماها عاشق شدم ،،،،،،،،،،،،،،،،،،، حالا که حالیته عشقم یه عشق درست و

             حسابیه ازم انتظار نداشته باش حرفاتو گوش بدم و ...

آغا : قاطیشون نکن بینم ، اولا از قدیم گفتن که آواز دهل شنیدن از دور خوشه دوما اینا هیچ ربطی به هم ندارن و ...

آقالو : دارن ، خوبم دارن ، من عاشق واقعیم ، برا همینم نه خیانت ، نه دزدی ، نه هیچ خلاف و زهرماری دیگه ، والسلام قصه شد تمام ...

آغا : انگار جو گرفتت ها .............

آقالو : همینه که هست ،،،،،،، در ضمن تو هم باید یه کاری برام بکنی ، اون دختره که برگشت باید برام آستین بالا بزنی و ازش خواستگاری کنی ؟

آغا : چکار کنم ؟

آقالو : خواستگاری ...

آغا : خواب دیدی خیر باشه ...                                                    6

آقالو : یعنی که ...

آغا : یعنی که شتر در خواب بیند پنبه دانه ...

آقالو : یعنی تو نمیخوای برام کاری بکنی ؟

آغا : گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه ...

آقالو : پیری من تنها دوست توام

آغا : دوست کیلوئی چند ؟!

آقالو : جای پسرتم

آغا : اینو  ننه ت گفته ؟

آقالو : من دارم جدی حرف میزنم ...

آغا : منم دارم جدی جدی گوش میدم جون تو

آقالو : بهش میگی نه ؟

آغا : که عاشقشی ؟

آقالو : ببین پیری همین قصه عشق قدیمیا رو براش تعریف کن و بعدشم بگو این آقالوی ما اینجوریا عاشقت شده ، هان !؟

آغا : دیگه چی بگم ؟

آقالو : خب ، چی میدونم ، بگو ، بگو پسر خوبیه ، بگو ، خانواده دوسته ،،، بعدش ، بعدش ، آهان بگو قول داده خوشبختت کنه

آغا : با قاپزنی دیگه نه ؟

آقالو : گفتم که دیگه دزدی نمیکنم

آغا : خب بعدش ؟

آقالو : چی میدونم ، من که تا حالا از این کارا نکردم ، تو که تجربه ت بیشتره بهتر میدونی چی بگی  ...

آغا : آره خب ، ازش خواستگاری میکنم ...

آقالو : میدونستم معرفتت حرف نداره ، آی قربون اون شکم گنده ت برم من ، وای که ...

آغا : ولم کن ، اه ...

آقالو : فدای تو بشم من ...

آغا : گفتم خواستگاری میکنم منتهی برا تو که نه ...

آقالو : پس برا کی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آغا : مگه من بیل خورده به کمرم .....................................

آقالو : نمیفهمم !!!

آغا : اگه قرار بر عشق و عاشقی باشه که من خودم از تو برا این کار سرترم  ...

آقالو : مگه دفعه پیش اون عشق تو رو رد نکرد ؟

آغا : ناز میکرد بچه

آقالو : دست بردار بابا ، مسخره ..........................................

آغا : حالا میبینی ، این سری اونقده براش جیک جیک بزنم که تا برسه خونه شون خر بشه و بعله رو بگه

آقالو : همون سری قبل که جیک جیک زدی بسه ، اصلا نمیخواد تو بگی خودم میگم

آغا : ببین آقالو ، من برام مهم نیست تو عاشق چی چیو و کجای اون شدی ، این سنگه نصفش مال منه و من از حقم چی ؟ نمیگذرم

آقالو : حق مسلمته دیگه نه ؟

آغا : شک داری تو ؟

آقالو : داشته باشمم برات مهم نیست که هست ؟

آغا : خوشم می آد حالیته ، خب ، چکار میکنی تو ؟                               7

آقالو : زورم که بهت نمیرسه با این همه خنجر و قمه و ساطور شاهانه  ، پس چی ؟ خب من از حقم میگذرم ، مال تو ...

آغا : نه حالا ، تو هم سهمی داری خب ...

آقالو : نخواستیم ، مال شما ...

آغا : نه جون تو ، اگه قبول کنم

آقالو : این حرفا چیه ، حقته خب

آغا : حق تو هم هست

آقالو : من که بخشیدم

آغا : من نمیتونم قبول کنم ، یعنی وجدانم نمیذاره

آقالو : آغا این برا تو ، دست از سر کچل مام بردار

آغا : کجای سر تو کچله ؟

آقالو : بحثو عوض نکن ، اینم بردار ببر ...

آغا : د  همینش مهمه دیگه ، من که زورم نمیرسه اینو تنهائی بردارم  برم ، حالا وسایلای خودمم هست

آقالو : پس تعارف کردنات به خاطر نتونستنت بود

آغا : نه خب ، آخه بنده عاشق چشم و ابروی مامانیه جنابعالی بودم و هستم ، اونم از نوع عشقای قدیمی

آقالو : بکش اونورتر هرزه ، من سی سالمه ها

آغا : باز که ترسیدی پسر ، نترس کارت ندارم ، حالام این چرت وپرتا رو تمومش کن و بیا مثل یه بچه خوب دستتو بذار تو دستم تا اینو برداریم و بریم

          تو یه شهر دیگه  آبش کنیم ....

آقالو : اگه نیام ؟

آغا : میدونی تنهائی نمیشه اینو کول گرفت برا همین میخوای درصدتو زیادتر کنم نه ؟ اما کور خوندی شریک عزیز

آقالو :  من که بخشیدمش ، عشق دختره برا من کافیه

آغا : الاغ اون برگرده و ببینه این نیست تو رو میده دست آجان که ...

آقالو : اون برگرده میبینه این اینجاست و دست منم یه شاخه گل قرمز هست برا ...

آغا : گل قرمز ؟ تو این بیابون عجب هوسی کردی تو

آقالو : بالاخره یه گلی پیدا میشه اینورا دیگه

آغا : بخوای میتونم تقدیم کنم ها

آقالو : برا خودت ، اینم از گل ، شاید جای گل قرمز رو نتونه بگیره ، کارشو میتونه بکنه که ، البته اصل دله ، که مال من پر از عشقه و مهین اینو میفهمه ...

آغا : حرف آخرته ؟

آقالو : بی بروبرگرد ،،، شرمنده نتونستم کمکت کنم

آغا : خب انگار من و تو آخر خط با هم بودنیم ، مواظب خودت باش

آقالو : حالا تشریف داشتین

آغا : قربون محبتتون ،،، زودتر برم زودترم برمیگردم

آقالو : مگه میخوای برگردی حالا ؟

آغا : تنهائی که نه ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، یه جرثقیلی  وانتی چیزی میارم و اینو میبرم خب

آقالو : د   پس قصدت از رفتن اینه !؟

آغا : فکر کردی بهت هدیه ش کردم ؟

آقالو : میدونم تو از این سخاوتا نداری

آغا : تو هم خواستی برگرد شهر ، نگران اینم نباش ، هیشکی شک نمیکنه این بدردبخوره

آقالو : بقچه ت چی ؟ اون که نگهبان میخواد ، میخوای بالا  سرش باشم ندزدنش ؟                                                                               8

آغا : اینارو که میبرم

آقالو : جدا میخوای بری دنبال ماشین ؟

آغا : چاره ی دیگه ای که ندارم دارم ؟

آقالو : وایستا .................

آغا : وقت ندارم ور زدنای تو رو گوش بدم

آقالو : تو حق نداری این کار رو بکنی ، این مال ما نیست

آغا : ما حرفامونو زدیم ، نزدیم ؟

آقالو : پس مجبورم جلوتو بگیرم

آغا : تو ؟! این خنجره هنوز هست ها

آقالو : یادمه سری قبل زدی اینجام اما خب یه عاشق واقعی نباید زود وا بده و عقب بشینه

آغا : حماقتهای تو تموم شدنی نیست نه ؟

آقالو : بالاخره هر کسی باید یه راهی رو انتخاب کنه اینم شد راه زندگی ما

آغا : پس از همین حالا برا رو سنگ قبرت جمله ای انتخاب کن ، کشته راه عشق خوبه ؟

آقالو : ندیدیم رویت و رفتی ز خانه ، ز خانه ، بقیه ش یادم نمونده اما نه ، مناسب نیست ، همون بنویس کشته راه عشق

آغا : پسر خر نشو برو کنار

آقالو : خر میشم ببینم چکار میخوای بکنی

آغا : به جوونیت رحم کن

آقالو : بدون مهین جوونی به چه دردم میخوره

آغا : شاید اونم راضی بشه با نداشته هات بسازه و بیاد خونه ت ، چند تا بچه قد و نیم قد ، هی دورتون میچرخن و جیک جیک میکنن و دون میخوان ،

         تو هم شب تا صبح  و صبح تا شب به عشق اونا جون میکنی تا نون شبشونو برسونی ، ببین چه روزای خوبی کنار هم  میتونین داشته باشین ، حالا به

         خاطر زن و بچه آینده ت برو کنار تا برم  

آقالو : من بیشتر دوست دارم سنگه الماس از آب دربیاد و کلی پول بیاره دستم تا باهاش کاخ بسازم و خوشبختی رو چنگ بزنم و تقدیم بچه هام کنم 

آغا : گفتم که نصفش مال توئه

آقالو : اینائی که گفتم خوبن اما حالا  برا من  وجدان مهمتر از پول و ثروته ، من نمیخوام جلو وجدان عشقیم کم بیارم

آغا : پسر این حرفا فقط تو فیلما قشنگن ، زندگی دلار میخواد

آقالو : من تازه شیرینی عشق و زندگی رو فهمیدم و از دستشم نمیدم

آغا : باشه ، یادت باشه خودت خواستی ها

آقالو : نگو میترسم

آغا : در هر حال تقصیر من نیست ..........................

                                        آغا با خنجری به آقالو حمله میکند ، در گیر میشوند ، در

                                                                                                             اوج صدای ماشینی آنها را متوجه خود میکند  . ماشین

                                                                                                             میرسد و توقف میکند . 

                                                                                                             مهین وارد میشود  .

آقالو : شکر خدا صاحبش رسید تا من خجالت زده نشم

آغا : شانس آوردی بچه ، اما من عقبنشینی نمیکنم و تا آخر راهو میرم

مهین : چه خبره ؟ درگیر شدین ؟

آقالو : میخواست کلک بزنه

مهین : وای چه بد                                                                 9

آقالو : البته نتونست ، من نذاشتم یعنی

مهین : وای چه خوب

آقالو : مخلصیم

آغا : بلبل تو ماشینم نیگاه کن ،  بدبخت ...

آقالو : مهین خانوم راننده  چند گرفت تا اینجا ؟ صدای ماشینشم بیشتر شبیه صدای دهله ...

مهین : ...

آغا : من به هیشکی اجازه نمیدم اینو ازم بگیره

                                                                                                                            با اشاره مهین ساسی با طپانچه ای در دست وارد میشود  .

مهین : آخی ، خب بازی تمومه ، از اینکه تا حالا از این الماس قشنگ من مواظبت کردین ممنونم بچه ها ، خب نامزدم رو معرفی میکنم ، ساسی ، ساسی

            اینا همون دو تا بچه های نازین  که گفته بودم ، آغا ، آقالو ،،،،، خب ، بچه ها من و ساسی قصد داریم بریم و خوشبخت بشیم ، شمام بچه های

            خوبی باشین و برین دنبال یه زندگی با شرافت ، بای

                                                                                                                            مهین و ساسی با کمک هم میخواهند سنگ را بردارند ،

                                                                                                          نمیتوانند ، با اشاره ساسی مهین می آید طرف آغا و آقالو  .

آغا : نامزدش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! شازده تو داشتی سنگ اینو به سینه میزدی

آقالو : این اسمش چیه ؟

آغا : ساسی گفت انگار

آقالو : نه ، منظورم به این جور مواقع چی میگن ؟

آغا :  شکست عشقی ،،،،،،،،، خاک تو سرت با این انتخابت ، اینجوریه که تموم دادگاها پرن دیگه

آقالو :  منو بگیر نیفتم

آغا : جونتم دربیاد دست بهت نمیزنم ، پاشو دارن میان سراغمون

مهین : بچه ها کمک کنین سنگه رو بذاریم تو صندوق عقب ماشین ساسی ، تنبلی موقوف ، زود باشین خب .........................

                                                                                                                              آغا و آقالو به همدیگر نگاه میکنند ، انگار حس مشترکی    

                                                                                                            دارند ، هر دو با هم بطرف مهین و ساسی حمله میکنند  .

سیاهی    .

                                                                                                                                                                    پایان