درام

متنهای دراماتیک

درام

متنهای دراماتیک

بوشالیبدیر ...

جینقیر   چیخمیر  

زینجیر   سینمیر 

چاخماق  چاخمیر  

آخماق ؟ ! 

قانمیر ! 

اوره کده   یوخ   هه لوو 

نه   اود   یانیر 

نه  سه په له نیر   پوسکورتو ! 

وولکانلار   یاتیب  

ده نیزله ر   باتیب 

کیم   تانریسین   آتیب ؟ 

تانری   بیزی   قوووبدور 

اولمویا   اودا   بیزی   ساتیب ؟ 

نه   بیر  یاغیش  

چه ن    یئر  اوزونده ن  قارخیب ؟

نه  بیر  سوروش 

بولودلاردان   سوراغینیز  وارمی   هارالاردا   قالیب ؟ 

سه سله ر ؟

قویون   مه له مه سی ! 

سئودا ؟ 

دوشله ر   هه وه سی ! 

اینسان ؟  

یاتمیش   نه فه سی !

دولدور   قه فه سی !  

آنجاق 

قالمیش   باتلاقا   به نزیر   یاشاملار 

اوزونده ن   اولموش   جانیوارلارا   اوخشاییر  آداملار ! 

بو  سوس  توتموش  ائلده ن   او   سوس   توتموش   ائله 

بو   باغلانمیش   قولدان   او   باغلانمیش   قولا 

بو  یاتمیش   اینساندان   او   یاتمیش   اینسانا 

بیرجه   بیر   باخیش   قالیب !

سئوداسیز 

سوزسوز 

ده یه رسیز !

سینمیش   بیر   باخیش  

ازیلمیش   بیر   باخیش !

بوش 

بوش   

بوشدور  باخیشلار

بوشالیبدیر   باخیشلار   ...

متن نمایشنامه : ماه عسل ...

 نمایشنامه : ماه عسل .

 

صحنه پذیرائی مبله با پنجره ای بیش از حد کوچک در سمت چپ صحنه

                                                                                                               و آشپزخانه در ته صحنه .

                                                فری روی مبل دراز کشیده است . زری در آشپزخانه چای میریزد .

فری : عسل من یه چائی هم برا فدائی خودت میریزی ؟

زری : گفتن داره ؟ شیرم میخوای یا فقط قهوه ؟

فری : فدای تو بشم پروانه خوش خط و خالم ، گفتم چای

زری : خدا نکنه مهربون من که تو فدای من بشی ، چشم اینم چائی خوش طعم برا دلبر محبوب و مجنونم

فری : این چای خوردن داره والاه ، هوم ، به به ، چه بوئی ، دستت درد نکنه لیلی مجنون

زری : نوش جانت فری من ....................

فری : بالاخره چی شد قربونت برم ؟

زری : چی چی شد عزیزم ؟

فری : تصمیمت خانومی

زری : کدوم تصمیمم آقای من ؟

فری : گنجشکک کوچولوی من قرار بود برا جیک جیک زدن یه شاخه ای انتخاب کنه

زری : اگه این گنجشکک بگه متوجه حرفای عقاب بلندپروازش نمیشه هالو بحساب میاد ؟

فری : وای از دست تو ، ببینم پریروز ما با هم چه تصمیمی گرفتیم گلکم ؟

زری : پریروز ؟! تصمیم  !؟ آهان ، قرار شد وقتی تو دستت پولی چیزی اومد برا من یه ...

فری : زری من  اون که تصمیم من بود خانومی ، حرف من تصمیم توئه عزیزم

زری : تصمیم من ؟ کمکم نمیکنی عشق من ؟

فری : چرا که نمیکنم ماه تابان ، ماه عسل ...

زری : ماه عسل چی ؟

فری : وای وای وای ، باشه خودم میگم ، تو قرار بود برا ماه عسلمون یه جا انتخاب کنی ، یادت اومد ؟

زری : وای خدا ، یادمه ، یادمه ، یادمه ،،، خوبم یادمه ،،، کجا ، کجا ، کجا قرار شد بریم ، آهان ، آهان ، آهان ،  اگه گفتی ؟

فری : تو باید بگی نه من قشنگ خانوم

زری : میگم خب ،،، بی حوصله ،،، اون اخما چی ان اومدن رو صورت خورشید زندگی من ؟

فری : اینم از اخما ، پروازشون دادم تا اون آخر آسمون برن و برنگردن ، خوبه ؟

زری : دلبر من میمیرم برات

فری : من بیشتر

زری : من یه بار که نه  هزار بار میمیرم برا تو ،  اما حیف آدما فقط یه بار میتونن زندگی کنن و وقتی مردن ...

فری : این لبای قشنگ برا این به دنیا اومدن که مثل جیرجیرکا جیرجیر کنن ؟ قربونت برم قناری بودن بهتر نیست ؟  تو فقط باید بخونی ، اونم نغمه های

            خوش ، از مردن نگی دیگه خب

زری : باشه ، باشه ، باشه ، باشه خب ،،، چی میگفتم مرد آرزوهای من ؟

فری : قرار شد بگی کجا رو برا ماه عسل ...

زری : و اما ماه عسل ما دوتا ، دو زوج خوشبخت سعادتمند ، یه جای دور و قشنگ ، شایدم نزدیک ،  حدس بزن                                                       1

فری : نمیخوای بگی که آلاسکا ؟

زری : مگه چشه ؟

فری : یخ میزنیم

زری : تو اگه یخ بزنی با نفسای خودم یختو آب میکنم فریزر من

فری : با تو که باشم دویست درجه زیر صفرم یخ نمیزم

زری : فدات شم من ، بعدی ؟

فری : خب ببینم ، اگه اشتباه نکنم تو عاشق فرانسه ای ، درست حدس زدم ؟

زری : نه

فری : جدی ؟

زری : اوهوم ، آخه ترسیدم بریم بالای برج ایفل و سرمون گیج بخوره و چی ، هووه از اون بالا پرت بشیم پایین

فری : شیطونک من کی میخواد از این بازیگوشیا دست بکشه ؟

زری : هیچوقت گل پسر ، بعدی ، بعدی ، بعدی لطفا ؟ چراغاتون هی داره خاموش میشه سرورم

فری : اگه تو دلتو زیر پا گذاشتی و نمیخوای بریم فرانسه لابد دل منو چسبیدی ، تو میدونستی من عاشق عجایب اهرام مصرم

زری : میدونستم اما چون تو از مرگ خوشت نمیاد اونجام چی ؟ هیچی دیگه یه چراغم خاموش میکنیم

فری : وای ، دیگه من کجا رو بگم ؟

زری : یعنی از تموم جغرافیا تو فقط اسم این چند نقطه را میدونستی تنبل کلاس ؟

فری : از بین کتابای درسی از این جغرافیا اونقده بدم میومد که نگو و نپرس ، علتشم هیچوقت نفهمیدم

زری : بعدی آقا گله ، بعدی ؟

فری : خب ، آخریشم من میگم و اگه چراغم خاموش شه بعدیشو خودت باید بگی خانوم خانوما

زری : کاش اونقده حوصله داشتی تا همه جاهای عالمو اسم میبردی

فری : قربون اون اخمات برم ، بیشتر دوست داشتم از اون زبان و لبا قند و عسل شیرین بچشم تا اسامی محل و مکان

زری : میدونم ، اما خب گاهی بازی کردنم خوبه

فری : بازی ؟ باشه حالا ، حالا که غزال خوش ترکیب من دوست داره بازی کنه بازی رو من انتخاب میکنم ، با یه رقص اسپانیائی حال میکنی ؟

زری : نه

فری : نه ؟

زری : آخه اسپانیام نیست

فری : خودت بگو کفتر خوش پرواز ، فقط نگو میریم آفریقا شکار شیر که تفنگم گلوله نداره

زری : تو که بی تفنگ منو شکار کردی پس اونارم میتونی بی گلوله شکار کنی شکارچی من

فری : ...

زری : ببین فری ، نه باکو ، نه استانبول ، نه دبی ، نه آنتالیا ، نه سواحل هاوائی و قناری ، فقط .........................

فری : آسیای شرقی ؟

زری : نه

فری : جنگلای آمازون ؟

زری : نه

فری : دختر نکنه میخوای بریم ماه و مریخ ؟

زری : با تو من همه جا میام

فری : چقدرم جدی ،،، آی آی آی ، شیرین ادا

زری : فری حدس بزن دیگه ؟                                                            2

فری : خودت بگو شادی زندگیم

زری : چرا از اونوریا چسبیدی تو ؟ بیا اینورتر ، داخلی باشه

فری : اذیت میکنی ؟

زری : نه ، چرا باید اذیت کنم ؟

فری : مگه قرار نبود بریم یکی از کشورهای اروپائی ؟

زری : مگه قراره فقط همین یه بار بریم سفر ؟ خب بعدا میریم ، مگه تو نمیگفتی دستت که پر بشه میریم کل دنیا رو میگردیم ؟

فری : خب همینم میشه ، من خودم با پول خودم همه عالمو میگردونمت قشنگ من ، اما ماه عسل یه بحث جداگانه است ، میدونی که ؟

زری :  میدونم ، میدونم ، میدونم ، خوبم میدونم ، اما من دوست دارم یه جائی همین دوروبر باشیم

فری : شوخی تموم شاپرک من ، بگو که میریم سوئیس ..........................................

زری : ...

فری : چرا سیندرلای خوشبخت من یهو ساکت شد ؟

زری : از سوئیس خوشت میاد ؟

فری : با تو همه جای دنیا ...

زری : سوئیس خوب چرخید رو زبونت

فری : تو چه ت شده ؟ سوئیسم مثل همه جای دیگه دنیا ،،،،،،،،،، دوست نداری بریم اروپا خب میریم هندوستان ، خوبه ؟ یا چین ،،،، میگن اونجاها  رو

          زمین هر چی غیر آدمیزاد حرکت کنه میگیرن میخورنش ، تو دریام غیر کشتی هر چی باشه خورده میشه ، ، ، مثلا کرم خاکی ، سگ ، اسب آبی ،

          حتی سوسک و ...

زری : نگو چندشم میشه ، اه ...

فری : شوخی کردم خب قربونت برم ، تو یهو چرا اینجوری شدی ؟

زری : ولش کن حالا ، ما برا ماه عسل میریم یه جای خوب ، الانم فصلشه ، مرداد ماه کجا بهتر از کنار دریاچه اورمو ؟

فری : انتخاب خوبیه ، اما میگن دریاچه داره خشک میشه

زری : جدی میگی ؟

فری : آره ، الان وضع بعدی داره ، زری تو قرار بود ...

زری : سوئیس رو انتخاب کنم ؟

فری : ...

زری : ساکت شدی ؟

فری : مشکلت با سوئیس چیه زری من ؟

زری : هیچی ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، راستی اصل مطلب یه چیز دیگه ست

فری : خب ؟!

زری : پاپا پول نمیده

فری : ...

زری : باور کردنش برا منم سخت بود اما خب واقعیته

فری : خودش گفته بود ، مگه نه ؟

زری : این یکی رو هم خودش میگه

فری : ...

زری : ناراحت شدی ؟

فری : خب ،،،،،،،،،، نه ، من فقط گیج ...

زری : دارم میبینم که ناراحت شدی                                               3

فری : نه ، زری من فقط به خاطر تو ناراحت شدم

زری : باور کنم ؟

فری : اولین باره اینجوری میبینمت ، بهتم نمیاد پیشی کوچولوی من

زری : ...

فری : تو چته ؟ نمیشناسمت

زری : خب ، میشناسی ،،،،،،،،،،،،،،،،، ناراحتی نه ؟

فری : از این اوضاع آره ،،،،،، تو داری منو به فکر میندازی

زری : حالا اصل قضیه مونده

فری : اصل قضیه ؟

زری : فری ............................................

فری : جونم بگو ، من سراپا گوشم ....................

زری : دوستم داری ؟

فری : این حرفا چیه زری ؟

زری : جوابمو بده

فری : خب ، تو تنها کس منی

زری : جواب سوال من این نیست ، بگو چقدر دوستم داری

فری : اسلحه بدم بهت طرفم نشونه بگیری ؟ اعتراف میگیری ؟

زری : بگو چقدر دوستم داری ؟

فری : تو که میدونی ...

زری : میخوام بازم بگی

فری : ...

زری : من منتظرم

فری : اندازه تموم دنیا

زری : اگه من همونی که تا حالا تو فکر میکردی نباشم چی ؟

فری : اگه بگم نمیفهمم اینجا چه اتفاقی داره می افته اسمم هالو که نیست هان ؟

زری : عجله نکن ، میفهمی ، خب ، فری من یه دروغ بزرگی بهت گفته بودم

فری : زری من از این شوخیت هیچ خوشم نمیاد و ...

زری : من جدیم

فری : دروغ ؟ ! تو ؟ ! به من ؟ !

زری : اوهوم ، دروغ بزرگی هم بوده

فری : وای خدا

زری : میخوام قبل از گفتن اصل مطلب از عشقت نسبت به خودم مطمئن بشم

فری : من تو عشقم ثابت قدمم اما این اوضاع یه جورائی به همم ریخته

زری : منم به هم ریخته م ، دوستم دارم امروز خیلی چیزا برام روشن بشه

فری : هیچوقت اینقدر جدیت ندیده بودم

زری : بابام به همم ریخته

فری : آخه بابات یهو چه ش شده ؟ اون خودش بهمون گفته بود اونقده بهمون پول میده که ...

زری : ناراحتی تو از اینه ؟                                                        4

فری : برنگرد خونه اول ...

زری : این پی و ریشه هر ساختمونیه که ...

فری : خانوم مهندس تمومش کن ، بحث الان ما علم ساختمان شناسی نیست

زری : این یه تشبیه بود فقط  ، خب اگه این مساله کوچک اینقده میتونه تو رو به هم بریزه ببین حرفای بزرگتر که منو داغون کردن چکار میتونن باهات

            بکنن ، انگار ساکت موندنم بهتره

فری : بهم حق نمیدی ؟ اون قول داده بود

زری : فکر میکردم وقتی بدونی چی شده بهم دلداری میدی

فری : زری من برنامه ریزی کرده بودم

زری : منم باهات شریک بودم

فری : من بخاطر جفتمون ناراحتم

زری : باید اینو ثابت کنی

فری : زری خانوم تو این وانفسا هر چیزی رو که نمیشه ثابت کرد ، اونم دقیقه به دقیقه

زری : اسلحه بدم خدمتتون بگیرین طرفم ؟ دعوا داری ؟

فری : معذرت

زری :  آه ...

فری : شرمنده ، نتونستم خودمو کنترل کنم

زری : اصلا متوجه نیستی من درد بزرگتری هم دارم

فری : بزرگتر از این ؟

زری : قابل مقایسه نیستن

فری : خب ...........................

زری : فکر نکنم گفتنش تو این وانفسا خوب باشه

فری : متلک میندازی ؟

زری : نه خب اما ...

فری : بگو چی شده ؟

زری : خب ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، بابام نه تنها پول نداد بلکه ...........

فری : بلکه چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو گریه میکنی ؟

زری : خیلی بدبختم فری

فری : ای بابا ، بگو خب چی گفته اون ؟

زری : گفتنش راحت نیست

فری : بگو سبکتر میشی

زری : نمیتونم

فری : من دارم بهت گوش میدم ، بگو زری جان

زری : ...

فری : تو داری منو بدجوری به فکر میندازی

زری : فری ، فری تو باور میکنی ، باور میکنی ،،،،،،،،، خدا ...........

فری : ...

زری : حس بدی دارم ، همه بدنم داره میسوزه ، انگار توی فر گیر کردم و لحظه به لحظه داغتر میشه قفسم ، نمیدونم ، نمیدونم یهوئی چه بلائی بود نازل

            شد ، داشتیم زندگیمونو میکردیم ،  خوب و خوش ، بعد اون همه دعوا بر سر نامزدیمون ، وقتی بابا رضایت داد و حرف و حدیثای الکی در     5

                  مورد تو تموم شد فکر کردم خوشبختی بهم لبخند میزنه ، همه میگفتن تو بخاطر پول بابا با من دوست شدی و من اصرار داشتم که نه فری

                   عاشقمه ، بابام بالاخره تسلیم من شد  ، من و فری قشنگم داشتیم زندگی تازه مونو آغاز میکردیم ، وای ، وای ... ( بیهوش میشود )

فری : زری ، زری ، تو چته ؟ زری ،،، وا ،،،،،،، لعنت به این گرفتاری ، گرفتاری شدیم ها ( پا میشود و آب می آورد و بر صورت زری می پاشد )

زری : فری ...

فری : جان فری ، تو چته ؟ بگو خب من دارم دیوونه میشم آخه  ..........

زری : فری تو باور میکنی من دختر بابام نباشم ؟

فری : ...

زری : شنیدی چی گفتم ؟

فری : نه ، آره ...

زری : فری بابام ، کسی که همه عمر دوستش داشتم و می پرستیدمش ، بابام ..........

فری : بابات !!! بابات چی ؟

زری : سخته سخت !!!

فری : بابات چی ؟

زری : این همه سال تموم زندگیم اون بود ، از وقتی ماما رفت آمریکا همه کس و کارم شد بابام ، اون ،،،،،،،،،،،،، اون ...

فری : اون چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟  لعنتی اون چی ؟

زری : فری تو ، تو سر من داد میزنی ؟ تو

فری : بگو اون چی ؟ د یالا بگو بابات چی زری ؟

زری : بابام ، تو ، هان ؟! داد میزنی ، بابا هم داد زد ، من چقدر بدبختم .................

فری : زری جون قربون اشک چشای قشنگت بشم ، همه این داغ کردنا به خاطر توئه ، هیشکی نباید زری منو به این حال و روز بندازه ، حتی باباش ...

زری :  بابام ، بابام گفت من بچه اون نیستم

فری : ...

زری : باور میکنی تو ؟

فری : این حرفا معنیشون چیه زری ؟

زری : یعنی من ، یعنی زری ، زری بابا بچه اون نبوده و از پرورشگاه اومده ، تو باور میکنی فری ؟ من ، من که باورم نشد ، اما اون قسم خورد ، قسم

             خورد ، قسم ...

فری : بعدش چی گفت ؟ هان ؟ بعدش چی گفت ؟

زری : بعدش ؟ من که دیگه گوشام چیزی نمیشنید ، مات و مبهوت داشتم نگاش میکردم و اون لباشو تکون میداد

فری : آخرش ؟

زری : آخرش ؟ نمیدونم ، نمیدونم ، نمیدونم

فری : وای که چه حس بدی دارم ، اوف ، اوف

زری : تو برا من غمگینی نه ؟ هان فری ؟

فری : برا تو ؟! هان ؟! آره خب ، برا تو ...

زری : میگی باورم بشه ؟

فری : هان ؟ ببینم زری ، اینا مهم نیستن ، اصلا چیز مهمی نمیتونن باشن ، اون حرف دیگه ای هم زد ؟ یا ...

زری : مهم نیستن ؟ فری تو میدونی چی داری میگی ؟

فری : آره ، آره عزیزم ، ، اینا اصلا مهم نیستن

زری : یعنی اگه من بچه سر راهیم باشم تو دوستم داری ؟

فری : وای از دست شما زنا ، آره بابا ، آره که دوستت دارم                        6

زری : میدونستم ، میدونستم ،،، من میدونستم خودم برا فری مهمم نه کس و کارم

فری : درسته ، البته که خود تو برام مهمی ،،، نگفتی اون چیز دیگه ای هم گفت یا نه ؟

زری : مثلا چی ؟

فری : چی میدونم ، در مورد من ، تو  ، آینده ت  ، آینده مون ...

زری : متوجه منظورت نمیشم ؟

فری : زری تو که میدونی من آهی تو بساط ندارم که باهاش زندگیمونو بچرخونم ، اگرم تا حالا احساس خوشبختی میکردیم بخاطر این بود که رو

           پولای بابات ، اون آقائی که جای بابای تو بود حساب باز کرده بودیم ، حالا میگی اون گفته بابات نیست ، خب ، خب این اوضاع رو عوض میکنه

            ، میفهمی ؟ مگر اینکه اون بازم تو رو دختر خودش بدونه ، میدونه ؟

زری : پس دونستن این مساله است که  اینقده  تو رو به هیجان آورده نه ؟

فری : زری تو اصلا متوجه وخامت اوضاع نیستی انگار ؟

زری : چرا ، اگرم نبودم حالا شدم

فری : بهتر ، بایدم میشدی

زری : من فکر میکردم شرایط من برای تو مهمتر از این حرفا باشه

فری : این رمانتیک بازیا بدرد زندگی امروز نمیخوره زری جان ، من و تو باید زندگی کنیم ، نون بخوریم ، اون اگه دست از تو بکشه ........................

زری : خب ؟

فری : این یه فاجعه برای توست میفهمی ؟

زری : فقط برای من ؟

فری : زری اون بابای تو بوده ، تو رو بزگت کرده ، حالا حق نداره همینجوری ولت کنه ، ولت که نمیکنه هان ؟

زری : چرا ، به گمونم همین کار رو بکنه ،،،،،،،،،،،،، مات و حیرون موندی ؟! یعنی این مساله برات اینقده مهمه ؟

فری : ...

زری : نمیخوای چیزی بگی ؟؟؟؟؟ لازمم نیست ، قیافت همه چیزو میگه ...

فری : من رو بابات حساب باز کرده بودم

زری : رو من چی ؟

فری : رو تو ؟

زری : رو عشقم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فری : حالا وقت این حرفاست ؟ اون نگفت ولت میکنه یا نه ؟

زری : گفت از امروز باید برم و پشت سرمو هم نگاه نکنم

فری : مطمئنی شوخی نمیکرد ؟

زری : مطمئنم

فری : درست تو لحظه آخر ؟ اون بیشرف همه طرحهای منو خراب کرد

زری : فری اون پدر منه ...

فری : پدر توئه ؟ اه ، اگه بود که با اردنگی بیرونت نمی انداخت ، اون پدر منه هاع ...

زری : به جای دلداری دادنته ؟

فری : جمعش کن بابا

زری : فری

فری : فری و زهرمار ، فری چی هان ؟

زری : تو داری با من اینجوری صحبت میکنی ؟ با زری خودت ، باور کنم ؟

فری : دلت خوشه ها ، زری خودت !!؟  تموم شد ، فیلم هندی تموم شد دختر خانوم ، تموم شد                                                                        7

زری : پس همه اون حرفا درست بودن ؟

فری : برو بابا

زری : تو به خاطر پول اومده بودی سراغ من نه ؟

فری : نه به خاطر چشم و ابروت بود ، دختر جون همه اینا تو قصه هاست ، قصه هائی که دوره و زمونه شون تموم شده ، آره ، آره جونم ، من به خاطر

           پول اومده بودم سراغت ، چون ، چون لازمش داشتم ، لازمم بود ، باید پول بزرگی به جیب میزدم و خودمو میرسوندم اونور ، میدونی کجا ؟

زری : آره ، میدونم ، از اولشم میدونستم ، اما شک داشتم ، شکی که حالا به یقین تبدیل شده ،،، سوئیس نه ؟

فری : درسته ، سوئیس ...

زری : نمیخوای بگی اونی که اونجا چشم براهته اسمش چیه ؟

فری : اگه یک هزارم آتیشی که اون پدر پدرسوخته ت به جونم انداخته با این تلافی بشه هم خوبه ، میگم ، عشقم نازی ...

زری : ...

                                                                                                                      زری باسیلی میزند تو گوش فری . 

                                                            فری باسیلی میزند تو گوش زری . 

فری : باید بهش میرسیدم ، از بچگی عاشقش بودم ، اونا داشتن ، پولو میگم ،  باباش دستشو گرفت و برد اونور تا درسشو بخونه ، من نداشتم و موندم ، اما

            باید میرفتم

زری : من چه گناهی داشتم ؟

فری : خودت شاید هیچ گناهی نداشتی اما خب بابات پولدار بود

زری : ...

فری : من از بابای نازی بدم میومد ، با خودم گفتم همه پولدارا شبیه همن ،  دختره هم ، تو رو میگم ، چند روز بعد از اینکه فهمید سرش کلاه رفته میره

            سراغ یکی مثل خودش ، تو طرفدار زیاد داشتی ، نداشتی ؟ میدونستم تنهات نمیذارن ...

زری : من بین اون همه آدم تو رو انتخاب کردم ، من عاشق تو بودم

فری : میفهمم اما خب من باید میرفتم ، عشق خالصانه تو که هیچ  عشق هزار تا مثل تو هم نمیتونست عقده دلمو شفا بده ، من باید به نازی میرسیدم

زری : حتی اگه به قربونی شدن من تموم میشد ؟

فری : چاره ای نداشتم

زری : شاید حق با تو باشه ،،،،،،،،،،، خب پس بالاخره بازی تموم شد

فری : و من بازم باختم

زری : بدجوری هم باختی فری ،،،،،،،، بخصوص اگه بدونی اینا واقعا هم یه بازی بود

فری : بازی ؟

زری : فکر نمیکردی نامزد کوچولوی تو هم بلد باشه بازی کنه ؟

فری : منظورتو نمیفهمم

زری : میدونم ، من داشتم بازی میکردم آقا فریدون  ،،،  همه میگفتن تو به خاطر پول اومدی سراغ من ،  گفتم که باور نمیکردم ، خواستم مطمئن شم ،

             خب حق با اونا بود

فری : من که خودم گفتم موضوع چیه ...

زری : اما پس از اینکه فکر کردی من دختر بابام نیستم و اون منو از خونه بیرون انداخته ...

فری : میخوای بگی ......................

زری : میخوام بگم ، بابام بابامه ، منم دخترشم ...

فری : داشتی داستان میبافتی برای من

زری :  آره همه ش داستان بود ، پرورشگاه و اینا داستان بود ، من واقعا دختر بابامم ، یه آدم مهم و پولدارم .....

فری : پس تو هم صداقت نداشتی و ...                                            8

زری : چرا ، داشتم ، خیلی هم داشتم ،،، اما یه اس ام اس همه صداقتمو خدشه دار کرد ،،،  یه بار خواستم با گوشی تو به گوشی خودم یه اس ام اس

            بفرستم و از طرف تو به خودم فحش بدم ، میخواستم بعد نشونت بدم و ازت گلایه کنم ، از سر خوشی هوس یه دعوای الکی کرده بودم با پسری    

             که بجز قربونت برم چیز دیگه ای بهم نمیگفت  ،  گوشیتو برداشتم ، یه اس ام اس دیدم تو گوشیت ، یک کلمه بیشتر نبود ،،، سوئیس ،،، شماره

              مال اینورا نبود ، انگار یادت رفته بود پاکش کنی ، شک کردم ، و ، و خب شروع شد نقشه ای که تا الان اجراش ادامه داشت

فری : باریکلا به تو دختر زرنگ ...

زری : من دختر ساده ای بودم فری ، تو منو ...                                  

فری : بازم گریه ، هنوزم دوستم داری نه ؟

زری : به نداشتنت عادت میکنم

فری : نمیتونی ، خودتم میدونی

زری : میدونم اما ...

فری : خر نشو ، میدونی که نمیتونی ، قول میدم جبران کنم ، با عشقم

زری : من دوست ندارم دو بار سواری بدم

فری : با جونم تضمین میکنم

زری : نه دیگه ، نمیخوام خودمو گول بزنم ،،،،،، دل شکسته مو یه کاری میکنم

فری : تنهائی درد بدیه

زری : یا بهش عادت میکنم یا ...

فری : یا چی ؟ میری سراغ یکی دیگه ؟

زری : ...

فری : میدونی که هیشکی جای منو نمیگیره

زری : حالم داره ازت بهم میخوره

فری : دروغ میگی ، تو تهت دلت هنوزم عاشق منی

زری : برو بیرون ...

فری : من ...

زری : گفتم برو گمشو ، دیگه هم اینورا پیدات نشه

فری : تو اگه میخواستی من برم اینا رو با اشک نمیگفتی

زری : این اشکا برا روزائیه که بیخودی فکر میکردم عشقتم ، برو گمشو دیگه

فری : پس قصه تمومه ،،،،،،،،، اما خب این نمیتونه آخر قصه من باشه

زری : اما هست ، تو باید دمتو بندازی رو کولتو بری ، برا همیشه

فریر : میرم ، اما خب با یه جیب پر از اسکناسای درشت ، خب ، دختر جون الان تو به بابات زنگ میزنی و مبلغی رو که من بهت میگم ازش میخوای ،

              میخوای که اون بابای پولدارت بریزه تو حسابی که الان بهت میدم

زری : نه دیگه ، زری اونی نیست که حرفای تو رو به گوش جان بگیره  و سر تعظیم در برابر خواسته هات خم کنه

فری : این آخریشه زری خانوم

زری : شرمنده ، من دوست ندارم جلو سگا استخون بندازم

فری : حتی اگه مجبورت کنن ؟ ببین این اسمش چاقوئه و کارش بریدن رگ ، خب ، حالا زود باش کاری رو که گفتم انجام بده که دیگه حوصله ام از

           این آپارتمان داره به هم میخوره

زری : تو یه آشغالی ، میدونستی ؟

فری : مهم نیست تو در مورد من چی فکر میکنی ، مهم اینه که پولای بابات بیاد و بره تو جیب من ، زود باش دیگه

زری : کور خوندی                                                                  9

فری : میخوای بگی از این نمیترسی ؟

زری : میخوام بگم تو یه احمق هالوئی

فری : تمومش کن دیگه وراج گه

زری : گه خودتی بی شرف آشغال ، جرات داری جلوتر بیا ، میدونی که این اسمش طپانچه است هان ؟

فری : مسلح اومدی پس ؟

زری : جلو یه خوک که نمیشه دست خالی رفت

فری : من که باخته ام ، در هر شرایطی وضعم بدتر از اینم نمیشه ، پس ، پس با اجازه شانسم رو یه امتحانی دیگه ای میکنم ...

                                                                                                     فری به طرف زری حمله میکند  .

سیاهی   .

                            صدای شلیک گلوله در تاریکی  .

                                                            پایان .

                                                        علی قبچاق  

                                                                                             25 . 08 . 89                                                            

                                                                                 سولدوز  . آذربایجان  .  ایران  .

متن نمایشنامه : اودجاق ...

نمایشنامه :  اودجاق ... 

صحنه جاده ایست در یک بیابان خلوت  .

                                                                                                                                     پریچه روی سنگی نشسته است  . دده از راه میرسد ، پریچه را میبیند ، با تعجب او را نگاه

                                                                                                                                     میکند ، پریچه متوجه دده شده است .

دده : میتونم از این راه برم و برسم به ، چی بود اسمش ؟؟؟

پریچه : کسی جلوتونو گرفته ؟

دده : منظورم اینه که ، یعنی میخواستم مطمئن شم این راه به  اونجا منتهی میشه یا ...

پریچه : به کجا منتهی میشه ؟

دده : نگفتم ؟

پریچه : شاید هم من نشنیدم

دده : نه انگار من نگفتم

پریچه : شاید

دده : در هر حال یه سوالی بود  که فراموشش کردم انگار ، آهان یادم اومد شما میدونین این راه به اوخباتان اجاقی میرسه یا نه ؟

پریچه : آتشکده آکباتان منظورتونه نه ؟

دده : اوخ یعنی تیر و اوخباتان یعنی جائیکه تیر اونجا فرو میره ، اولش آک اگه باشه  جائی میشه که سفیدی اونجا فرو میره ، یعنی جائیکه خورشید

             غروب میکنه ،  اونجا غروباش سفیده ؟

پریچه : میخواین برین اونجا ؟

دده : اگه بشه

پریچه : گمون نکنم بشه

دده : چرا ؟

پریچه : آخه راهو دارین اشتباهی میرین

دده : یعنی ...

پریچه : انگار ...

دده : اما از چند نفر که پرسیدم  بهم گفتن این راهو که ادامه  بدم میرسم اونجا

پریچه : ممکنه اشتباه کرده باشن

دده : همه شون ؟

پریچه : چیز عجیبیه ؟

دده : البته نه ...

پریچه : فکر نمیکنین بیجهت دارین وقت تلف میکنین ، نمیخواین این یکی رو امتحان کنین ؟

دده : مطمئنید از اونور باید برم ؟

پریچه : تو راه کسایی پیدا میشن که ازشون بپرسین

دده : اگه ندونن ؟

پریچه : حتم داشته باشین بالاخره یکی مثل من پیدا میشه کمکتون کنه

دده : باشه ،،، راستی نگفتین شما چرا اینجا وایستادین ؟

پریچه : باید میگفتم ؟

دده : اگه دلتون میخواست                                                        1

پریچه : که نمیخواست ..............................

دده : ...

پریچه : تا جواب نگرفتین میمونین ؟؟؟ خب من اینجام تا غریبه ها رو راهنمائی کنم

دده : غریبه ها رو ؟

پریچه : کسائی مثل شما .........................................

دده : قیافه م نشون میده غریبه م ؟

پریچه : اگه نبودین راست و غلط راهو میپرسیدین ؟؟؟؟؟؟؟؟

دده : به امید دیدار

پریچه : بدرود .............................................................

دده : میشه ...

پریچه : برگشتین ؟

دده : میشه بپرسم وقتی من راه افتادم چرا اون خنده اومد رو لباتون ؟

پریچه : کدوم خنده ؟

دده : همونی که  وقتی اومد  رو لباتون آزارم داد ، هر چند شما خواستین مخفیش کنین

پریچه : خنده من آزارتون داد ؟

دده : ...

پریچه : فکر نمیکنین مشکل از خودتونه

دده : شما نخندیدین  !

پریچه : ...

دده : یه چیزی تو خنده شما بود که نمیشد براحتی از کنارش رد شد

پریچه : چی باید بگم ؟

دده : هر چی که بود

پریچه : شاید هیچی نبوده

دده : اما شما خندیدین ، چرا اون خنده اومد رو لباتون ؟

پریچه : میشه بپرسم مشکل اصلیتون چیه ؟

دده : گفتم که ،  لبخند مرموز شما ...

پریچه : وقتی رسیدین اینجا سوالی کردین منم جوابتونو دادم ، تو این وسط ما که خواستیم کمکی بکنیم گرفتار شدیم ؟

دده : شما ؟!

پریچه : من جوابتونو دادم ...........................

دده : اما انگار تو جواب چیزی بود که تا خواستم بهش عمل کنم خنده مرموزی اومد رو لبای شما ، حالا بگین چی شد به ریشم خندیدین ؟

پریچه : شما انگار دلتون از یه جای دیگه ای پره نه ؟ از راه خسته شدین ؟

دده : یعنی میخواین بگین خنده ای نیومد رو لبای شما ؟

پریچه : انگار براتون مهم بوده

دده : چرا دارین از پاسخ طفره میرین ؟

پریچه : موضوع این نیست

دده : پس چیه ؟

پریچه : دوست دارین بگم ؟

دده : گوش میدم                                                               2

پریچه : ممکنه تو تفسیرتون از لبخند من اشتباه کرده باشین

دده : ...

پریچه : لبخند چیز خوبی نمیتونه باشه ؟

دده : شما میخواین بگین ............................................................................

پریچه : گاهی خستگی این بیابون تا حد جنون دیوونه میکنه آدمو ، یه دوست ، یه همدم ، یه لبخند میتونه همه خستگیا رو از تن بیرون کنه

دده : من فکر میکردم ...

پریچه : نمی خواین نظرتونو عوض کنین ؟

دده : این دوستی باید یه جورائی ثابت بشه ...

پریچه : بهتون حق میدم ، یه بیابون درندشت و یه جان تنها ، بایدم به همه شک کنین

دده : شمام که یهوئی جلوم سبز شدین

پریچه : یهوئی ؟ ! نه ، من خیلی وقته اینجام ، گفتم که کارم راهنمائی آدمائیه که از اینجا رد میشن ...

دده : و با همه شون دوست میشین ؟

پریچه : نه با همه شون ....................................

                                                                                                               پریچه عاشقانه میرقصد  .

پریچه : تو دلم از شما یه حس خوبی دارم که این سرگردونی و حیرتتون بیشترش میکنه  ...

دده : من غریبو غریبتر میکنه این یهوئی اومدنتون تو سرنوشتم ...

پریچه : غربت تو سرزمین عشق آشنائیه ، نیست ؟؟؟

دده : سرزمین عشق ؟

پریچه : آدم میتونه برا اطرافش اسمای خوب انتخاب کنه

دده : ...

پریچه : منم با خودت میبری ؟

دده : دیگه نمیخوای راهنمای غریبه ها بشی ؟

پریچه : خسته ام ................

دده : حالا کجا  باید ببرمت ؟

پریچه : مگه راهی آتشگاه نیستی ؟

دده : از کجا فهمیدی ؟

پریچه : مگه خودت راهشو از من نپرسیدی ؟

دده : آهان ،،، تو هم میخواهی راهی اونجا بشی ؟

پریچه : اگه اجازه بدی

دده : و دلیلش ؟

 پریچه : بودن با ...

دده : ساکت شدی ؟

پریچه : ...

دده : بودن با من ؟

پریچه : میتونیم سفر خوبی با هم داشته باشیم

دده : راه و سفر همیشه با سختی همراهه

پریچه : آره اما همسفر که دلخواه باشه این سختی  به چشم نمیاد

دده : مطمئنی از نیمه راه برنمیگردی ؟                                          3

پریچه : همیشه منتظر همچین لحظه ای بودم که تن بدم بدست راه ، تنم از بودن اینجا خسته بود ، گاهی آدم باید آغوششو باز کنه و خودشو بده بدست

              باد ، باد میتونه نوازشگر خوبی باشه

دده : از توفانی شدن باد نمیترسی ؟

پریچه : ترس قبل از شروع هر کاری فلج کننده است ، نیست ؟ من دوست ندارم عمری زمینگیر باشم

دده : آدم با جراتی بنظر میرسی

پریچه : میتونی رو من حساب کنی دوست من

دده : میگن دوستا رو تو سفر میشه شناخت

پریچه : بریم ؟

دده : بریم .............................................................................

پریچه : من منتظرم

دده : تو راهو بلدی ، من از پشت سرت میام

پریچه : به صداقت من شک داری ؟

دده : چرا این فکرو کردی ؟

پریچه : از سنگینی قدمهات

دده : کسی که راهو بلد نیست باید منتظر راه افتادن کسی باشه که راهو بلده یا نه ؟

پریچه : بریم .......................

                                                                                                              راه می افتند . مدتی راه میروند  .

دده : خسته شدی ؟

پریچه : تو نشدی ؟

دده : بشینیم ..................................................................

پریچه : بیا نزدیکتر

دده : خیلی راه اومدیم ، چقدری مونده ؟

پریچه : با تو کم

دده : گشنه ت نیست ؟

پریچه : اینورا چیزی پیدا میشه ؟

دده : تو بلد راهی

پریچه : میدونم که پیدا نمیشه

دده : انگار زیادم با اینجاها آشنا نیستی ها

پریچه : وای اینو از کجا آوردی

دده : بخورش

پریچه : نمیخوای بشینی کنارم

دده : ...

پریچه : خیلی غریبی میکنی

دده : گفتم که غریبم و ...

پریچه : وای از دست تو ،،، منظورم ......................

دده : سکوت که میکنی نمیدونم چکار باید بکنم

پریچه : مگه وقتی حرف میزنم متوجه حرفام میشی ؟ چرا بهم نزدیکتر نمیشی ؟ فاصله مون زیاده ، نمیخوای بشکنیش ؟

دده : من که نزدیکتم                                                             4

پریچه : وای خدا ، منظورم روحمونه ،،، دوست دارم از خودت برام بگی

دده : فکر نکنم زیاد خوشت بیاد

پریچه : تو بگو حالا

دده : میگم ، از راه دوری اومدم ، خیلی دور ، از پس کوههای بلند آلپ آروس ، از سرزمین دشتهای سرسبز و رودهای پرآب همیشه جاری ، بر بالای

        کوه بلندمان یه حفره ی بزرگی دهن باز کرده و با آبی که پس میده زندگی را لحظه به لحظه به دشتمون سرازیر میکنه ، اسمش تخت سلیمانه ،

         آتشکده ای داریم با آتشی که هرگز خاموش نشده ، این آتش هدیه پیامبرمان زرتشت نبیست که خاک آذربایجان را با هر قدمش زرستان میکرد ،

         باید راهی میشدم با فرمانی که رازیست سر به مهر و باز نکردنی ، راهی شدم ، تنها ، آمدم و آمدم تا همونجائی که تو نشسته بودی

پریچه : از رازت نمیگی ؟

دده : شنیدنی نیست

پریچه : اما من دوست دارم بشنوم ؟

دده : یه کار بزرگ ، نمیتونم ازش حرف بزنم

پریچه : دست کم وصفش کن

دده : شعله آتش وصف کردنی نیست  ...........................................................................................................

پریچه : ساکت نمون ، بازم بگو ، خوب حرف میزنی ، راستی هنوز اسمتو نمیدونم

دده : دده ،،، خب حالا نوبتی هم اگه باشه نوبت توئه نه ؟

پریچه : منم از راه دوری میام

دده : اول اسمت

پریچه : پریچه ...

دده : پریچه ،،،،،،،، قشنگه ...

پریچه : اوهوم قشنگه ،  ، ، پریچه  ، اسمم اینه  ، از اونور کوههای سربفلک کشیده ای  میام که همیشه سال پر از برفند و سفید ، دنبال همدمی بودم ، یه

            همراز و یه همراه ، همراهی که قصد کارهای بزرگ داره و همیشه تو راهه ، میخواستم همراهش باشم تا وقتی اون از راه خسته شد  این خستگی

            رو از تنش بیرون بکشم ، من همیشه تو رویاهام عاشق کسائی بودم که کارای بزرگی میکنن

دده : خوشحالم همسفرت شدم

پریچه : با بودن تو اینجا برام بیابون همیشگی نیست ، انگار مثل گلستان شده ، آدم دلش میخواد بین گلا بدوه و با پروانه ها بازی کنه ، از این گل تا اون

                گل ، وای که چقدر هوس کردم کسی بیفته دنبالم ........

دده : ...

پریچه : بیفته دنبالم و وسط چمنا برسه بهم و ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، برسه بهم و منو بگیره و بندازه رو چمنا ........

دده : اینجا بیابونه ، کو چمن و گلستان ؟

پریچه : چشاتو که ببندی رویا خوش میاد سراغت  ...

دده : باید چشامو ببندم ؟

پریچه : دوست دارم اونی که دنبالم میکنه منو بگیره و بندازه رو چمنا و ،،، و با آب چشمه بیفته به جونم و خیسم کنه ...

دده : سردت نمیشه ؟؟؟

پریچه : بهتر

دده : من عاشق گرمام

پریچه : وقتی خیس بشم و آب بپاشی روم تنم داغ میشه ، داغ داغ ،  تنور میشم و گر میگیرم . ( میرقصد )

دده : جانم گر گرفته

پریچه : رها کن بهانه جان را                                                  5

دده : تنلرزه های اینکم را چه کنم ؟

پریچه : این یکی با من

دده : آتشم میزند این درد

پریچه : بسپر به دست این توفان

دده : خاکسترم را ؟

پریچه : از چه میهراسی و میگریزی از من ؟

دده : کجا میبری تو جانم را ؟

پریچه : نهایت بودنها

دده : تا چه شود ؟

پریچه : رهائی از آن بار گران نهفته در وجودت

دده : بار گران نهفته در وجودم ؟!

پریچه : رهایش کن ...

دده : نخواهم ؟

پریچه : میخواهی ، مگر نه اینکه خسته ای ؟

دده : مطمئنی ؟

پریچه : آری ، پیشتر آی ،،، با من از نهانگاه آتش چیزی نخواهی گفت ؟

دده : کدامین آتش ؟

پریچه : آنکه نگاهبان آنی ، کار بزرگ  ......................................................

دده : من از آتش چیزی با تو نگفته ام

پریچه : آتشکده آکباتان دیریست منتظر اوییست تا آتشی بیاوردش از برای شعله ور شدن

دده : تو اینها از کجا میدانی ؟

پریچه : من نیز آتش میجویم ...

دده : در طلب آتش اودجاقهائی  ؟

پریچه : در طلب هر آنچه تو تقدیم لیاقت این بانو کنی

دده : لیاقت بانو ؟

پریچه : ...

دده : اینک این آتش .............................................................

پریچه : وای بر تو چه میکنی با من ،  سوختم من ...

دده : مگر نگفتی خواهان آنی ؟

پریچه : میسوزاندم ...

دده : پذیرائی آتش را لیاقت نداری ؟

پریچه : دور شو ، سوختم .................................................................................

دده : نخواستی ، تو نخواستی ...

پریچه : این همونی نبود که تو باید میدادی

دده : از کجا مطمئنی ؟

پریچه : اگه بود قبل از من خود تو باید میسوختی و خاکستر میشدی

دده : لیاقتشو دارم  ...                                                        6

پریچه : منم داشتم و دارم

دده : نداشتی ...

پریچه : اگه نداشتم از تو خوشم میومد ؟ تو عاشق آتشی ، خب منم عاشق تو شدم

دده : باور کنم ؟

پریچه : چرا که نه ؟

دده : شاید این بتنهائی کافی نبوده و نیست

پریچه : دیگه چی باید داشته باشم که ندارم هان ؟

دده : چرا فکر کردی من هالوام ؟

پریچه : من همچین فکری نکرده ام

دده : چرا  ، کردی ،،، تو چرا به ذهنت نرسید من قبلا هم از این راه رفت و آمد کرده م و میدونم اینجا هیچوقت کسی نبوده که راهنمای این و اون بشه ،

         قبل از انجام هر کاری لازمه تمامی جوانبش درنظرگرفته بشه ، تو اینجوری فکر نمیکنی کلک خانوم ؟

پریچه : من نمیفهمم تو یهو چه ت شد ...

دده : اون اول کار که تو مسیرم دیدمت شک برم داشت ، تا حالا نشده بود تو این بیابان کسی جلوم سبز بشه ، با خودم گفتم قبل از مطمئن شدن نباید

            حدسم رو یقین بدونم ، امتحانت کردم ، خب ، حالا وقتشه روراست باشی و بگی اینجا چه خبره و تو کی هستی و چرا اومدی سراغ من ؟

پریچه : میخوای بگی این تو نبودی که اومدی طرف من و ازم سوالی پرسیدی ؟

دده : و خوشحالم که تو نفهمیدی این کارو کردم تا نشون ندم بهت شک کردم

پریچه : پس تو از اولش حس کرده بودی خبریه نه ؟

دده : یه جورائی آره  خب ، حالا بگو کی هستی و چی میخوای ؟

پریچه :  من رو حرف خودم هستم ، من عاشق توام ...

دده : که تو عاشق منی ؟

پریچه : و اومدم تا به وصال دلم برسم

دده : وصال دل تو آتش آتشکده ما بود ؟

پریچه : ...

دده : خودتی ، بگو دنبال چی اومدی ؟

پریچه : ولم کن ، حیف من که عاشق تو ...

دده : نخوای لب وا کنی وادارت میکنم که ...

پریچه : که چی ؟ فکر کردی زنم و نمیتونم جوابتو بدم ؟

دده : نه انگار زیادی هم جنست ضعیف نیست  ، خوشم اومد

پریچه : خوشت بیاد یا نه برای من فرقی نمیکنه ، حالام تا اون روی سگ من بالا نیومده رد شو برو که زیادی دهن به دهنت گذاشتم ، حالم از کسائی که

            از عشق هیچی حالیشون نیست به هم میخوره

دده : جدی ؟!

پریچه : برو گمشو گفتم

دده : نخوام برم ؟؟؟

پریچه : من میرم ........................................................

دده : ...

پریچه : این یعنی که جلومو گرفتی ؟

 دده : ...

پریچه : و دلیلش ؟                                                             7

دده : باید بگی چرا میخواستی گولم بزنی ؟

پریچه : خواب دیدی خیر ...

دده : بنال چرا میخواستی گولم بزنی ؟؟؟

پریچه: اگه دستت بهم بخوره ...

دده : چه گهی میخوری اونوقت ؟

پریچه : کثافت  گه خودتی ...

دده : فحش نده زنیکه (  با سیلی میزند تو گوش  پریچه  )    .....................................................

پریچه :  بی لیاقت ...

دده : خودت مجبورم کردی

پریچه : اگه مرد بودی تو یه برهوت رو یه زن تنها دست بلند نمیکردی

دده : منتظر شنیدن حرفاتم ، تمومش کن ، البته بدون فحش

پریچه : یه زن تنها غیر از فحش و داد و بیداد چی داره که وقتی گیر افتاد ازش کمک بگیره ؟

دده : اگه چیزی نداره که کمکش کنه پس چرا تو یه برهوت میره سراغ یکی و ازش اصلیترین داشته شو میخواد

پریچه : من حرفی برای گفتن ندارم ؟

دده : باید داشته باشی  ...

پریچه : ...

دده : مجبورم میکنی خشن بشم

پریچه : اگه تونستی به من دست بزنی بزن ؟

دده : دست نمیزنم ، آتیشت میزنم ، یا میگی کی هستی و چی میخوای یا میری به جهنم ، درواقع این چیز مشکوک باید از سر راهم بره کنار  ...

پریچه : این قانونیه که تو بهش اعتقاد داری ؟

دده : اوهوم

پریچه : حالا اگه چیز مشکوکی دوروبر من بود میتونم طبق قانون شما از سر راهم برش دارم

دده : اگه تونستی حتما

پریچه : حتی اگه اون چیز تو باشی ؟

دده : داری منو میترسونی کوچولو ...

پریچه : هنوز بهم باوری نداری ؟

دده : باید داشته باشم ؟

پریچه : به نفعته  ...

دده : تا ده میشمرم نخوای لب وا کنی  ...

پریچه : امیدوارم وقتی رسیدی به آخرین شماره بتونی همینجوری بخندی

دده : یک  ...

پریچه : به خودت رحم کن و جای آتش آتشکده را نشانم بده

دده : پس دنبال اونی

پریچه : آتشکده ما باید فعال بشه

دده : این آتشکده شما کجا هست ؟

پریچه : آنسوی رود سند

دده : باید حدس میزدم

پریچه : راستی برام یه سوال پیش اومده  ، برای چی در مورد خودت بهم دروغ نگفتی ؟                                                                       8

دده : وقتی دیدمت فهمیدم یه جورائی منو میشناسی ، باید اعتمادتو جلب میکردم که شک نکنی ازت یه چیزائی فهمیدم ، راستشو نمیگفتم بهم اعتماد

            نمیکردی و اصل خواسته ت رو بزبون نمی آوردی ، اعتماد میکردی ؟

پریچه : آدم زرنگی هستی

دده : آخر کار چرا تو نخواستی دروغ دیگه ای رو پیش بکشی ؟

پریچه : میدونستم باور نمیکنی ،،، اونوقت باهام بیشتر لج میکردی ،،،،،،،،،، حالا دوست دارم باهام راه بیای .......................

دده : میدونی که شدنی نیست

پریچه : البته میدونم با زور نمیشه تو رو راضی کرد ، میتونیم معامله بکنیم

دده : ...

پریچه : هرچقدر بخوای بهت طلا میدیم

دده : ذره ذره کوههای اطراف تخت سلیمان از طلاست ،  دیگه چی ؟

پریچه : خب ، هر چیز دیگه ای که دوست داشته باشی ،  بگو ؟

دده : باید فکر کنم

پریچه : من وقت زیادی ندارم ، باید کار اصلیمو انجام بدم

دده : اون چیه ؟

پریچه : باید آتیشو بگیرم و ببرم به معبد خودمون

دده : و اگه ندم ؟

پریچه : تو کشته میشی ، این اطراف پره از دوستای نامرئی من ، گفتم که من دارم کار اصلیمو انجام میدم

دده : پس منم باید کار اصلیمو انجام بدم

پریچه : و اون چیه ؟

دده : حفظ جونم و البته حفظ آتیشی که نگهبانشم

پریچه : خب پس باید عاقل باشی و باهام راه بیای

دده : من جونمو دوست دارم

پریچه : این خوبه .......................

دده : اگه قراره  آتش  به کس دیگه ای تحویل داده بشه من باید از اینکه آتش تو کار بدی بکار نمیره مطمئن شم

پریچه : من هر تضمینی رو بخوای بهت میدم

دده : تو یه بار نتونستی ادامه بدی

پریچه : چی رو ؟

دده : وقتی امتحانت کردم دررفتی

پریچه : به هم مربوطن ؟

دده : اگه کسی بخاطر نجات خودش آتشو پس بزنه این امکان هست که از آن برای نجات خودش استفاده بدی هم بکنه

پریچه : پس اینه !!!

دده : ...

پریچه : من حاضرم هر چیزی رو بخوای انجام بدم ، حتی اگه به قیمت جونم تموم بشه

دده : باید رقص آتیش رو دوباره انجام بدیم ، البته اگه لازم بود صدبار هم که شده باید امتحانش کنیم

پریچه : قبول ......................

دده : شروع میکنیم ............................                     

                                                                                                             دده و پریچه رقص آتش را به دفعات انجام میدهند ، پریچه هربار در اوج پس

                                                                                                            میکشد ، پس ازتکرار چندباره درست زمانی که او تقریبا دارد به دده نزدیک  9

                                                                                                             میشود دده رقص را نیمه تمام رها میکند و پس میکشد و افق را نگاه میکند ،

                                                                                                             پریچه حیرتزده از پس کشیدن دده بطرف افق میرود و همراه با دده آنطرف  

                                                                                                              را تماشا میکند . 

پریچه : اونجا چه خبره ؟ دود ؟!

دده : خب تموم شد

پریچه : چی ؟

دده : از آشنائیتون خوشحال شدم خانم ، من دیگه باید برم ، کارم تموم شد

پریچه : اما ...

دده : گفتم که دارم کار اصلیمو انجام میدم

پریچه : تو میخواستی منو معطل کنی ؟

دده : باهوشی و ،،،،،،،، و زیبا ...

پریچه : یادت رفت ،،،،،، من خشن هم هستم ، چرا این کارو باهام کردی ؟

دده : آتش اصلی الان تو اجاق اوخ باتان روشن شده ..........

پریچه : کلک خوبی زدی

دده : ناقابل ...

پریچه : خب ،،،،،،، اما این آخر قصه نیست ،،، من جونتو میگیرم تا بی انتقام از هم جدا نشیم  ( دستانش رو به هم میزند ، چند نفر با صورتهای بسته وارد

                                                                                                                                               میشوند و دده را دوره میکنند ) .

دده : با این حساب من باید رقص تازه ای رو آغاز کنم

پریچه : قول میدم تا آخرش تماشا کنم ، تا اون لحظه ای که از پا می افتی ...

دده : ولی قبل از اون جان تو رو میگیرم ( دده با خنجری که بیرون می آورد به پریچه حمله میکند و او را زخمی می کند ، مردها با دده درگیر میشوند ،

                                                               دده رقصی حماسی را آغاز کرده است   )  .

پریچه : مرتیکه ...  ( با قمه ای دده را زخمی میکند ) .

                                                    دده بر زمین می افتد . پریچه در حالیکه به خود میپیچد تن دده را جستجو میکند . دده خنجر را از شکمش بیرون

                                                    میکشد و در سینه پریچه فرو میکند .

                                                             پایان .

                                  علی قبچاق 

                                 24 . 08 . 89

                                                                                       سولدوز . آذربایجان . ایران .

                                                     

                                                                                                                                                                                                                          10