درام

متنهای دراماتیک

درام

متنهای دراماتیک

روحومداکی ...

دامارلاریمدا    قالماسادا   قان 

سه ن    ایچیمده    یاییلارسان    اوره گده ن    جانیما 

چونکی   سه ن 

جانیمدا   یوخ 

ایچیمده   یوخ 

روحومداسان 

آشک ...

متن درام : فارسی آلپ آروس ...

صحنه : بر اساس شیوه اجرایی کارگردان  .

نور  .

آشیق جوان دست و پا بسته گوشه ای خوابانیده شده است  . گوموش و دارودسته اش سه قاپ می اندازند  .

ساقی : مثل سگای گشنه موس موس نکن ، بنوش تمومش کن ، تو قراولی ها مثلا ...

قراول : یساول که  هست من خیالم راحته ، بریز بازم ساقی ...

ساقی : راست میگی اون هست و هشیارم هست ، اینم یکی دیگه بنوش به سلامتی یساول و هشیاریش ...

قراول : کارت درسته ، دست خوش ...

ساقی : نوش ، کار گوموش درسته ، میگن تو میدون جنگ غوغا کرده بود نه ؟

قراول : همه اونو میبینن ، ما هم که هیچ ...

ساقی : حق داری ، تو هم برا خودت پهلوونی هستی کامل ، بایدم ورد زبونا باشی ...

قراول : پهلوونی من چه فایده ای داره آخه ؟ این مردم فقط اونو میبینن ...

ساقی :صداتو بیار پایین مرد ، نمیترسی بشنوه ؟؟؟ البته اینجوریام نیست که کسی نبینتت ، من چشای تیزبینی دارم ...

قراول : بگو تو بمیری ؟!

ساقی : دشمنت بمیره ، وای گوموش داره نگاه میکنه ، برم ، بیا اینم بخور ، برم ، اگه به فکرم باشی به فکرت هستم ...

قراول : میتونم نباشم ؟!

ساقی : تمام ، قرارا گذاشته شد ، پس باید چند تای دیگه بنوشی به سلامتی عشق من ،،،، خوبه ،،، برم به اونام برسم تا متوجه ما نشدن .....................

قراول : چه شعله ای زد به دلم !؟ تا حالا اینجور نشده بودم ، برو بالا ...

ساقی : کی برده تا حالا ؟

یساول : مثل همیشه سلطان همه سلطانها گوموش خان خنده به لب ...

گوموش : آی ساقی ، ساغرتو بیار ، انعامتو بگیر ...

ساقی : حالا شد یه چیزی ، یاد بگیر قلدر ،،، اوهوی ...........................

قراول : با منی ؟!!!!!؟ آهان ،،،،،،  گوموش سلطان خنده بر لباست ، من کی ام آخه ؟

یساول : تو هم کدو تنبل ...

قراول : تو چی میگی انتر ...                                                                                                                                                                          

یساول : دو تا دیگه بزنی تو خود ماه باید دنبالت بگردیم به خدا ...

قراول : اینی که این ساقی داده خوردن داره ، یکی دیگه ساقی ...

یساول : بذار به سلطان برسه بعد ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ما هم هستیم ها  ...

ساقی : برا همه هست ، هر قدرم که بگین ،،، اینم برا یساول ، بخور که جشن پیروزیه ،،، گفتم جشنه پیروزیه ، همین !!؟؟؟ بخور بابا ،،، کسی مونده

            نخورده باشه ؟

گوموش : نه لب به باده زدی و نه لب وا کردی برا سخن گفتن توی این لحظه های خوشی ، چته سردار جنگهای سلطان گوموش سردار طغرل اوغلو ؟

سردار : فکر نمیگذاره خوشی رو حس کنم ...

گوموش :  ببین کی از فکر حرف میزنه ، انگار دفعه اولته که داری میبازی نه ؟

سردار : در مورد برد که شانس باهاته ...

گوموش : اینم حرفیه ، البته  اگه من شانس داشتم که شانسمو تو قمار هدر نمیدادم ...

ساقی : همینجور هم هست ، آی سلطان گوموش تو همیشه شانستو با تدبیرت یکی میکنی و علیه دشمنات بکارشون میگیری و این یعنی پیروزی

             همیشگی برای تو...

گوموش : وقتیکه یه ساقی خوش باده از کسی تعریف کنه اون شخص اگه انعامشو نده نشون میده که چقدر بی ذوقه ، با تعریفات خوشم میکنی ...

سردار : میگم آی سلطان گوموش تو که شانس داری و باهاش پی در پی پیروز میشی نمیشه با اون شانست یه کاری کنی که این آشیق جوان رو هم

            ببریم ؟

گوموش : کدوم آشیق جوان ؟

ساقی : سردار نکنه همونی رو میگی که بعد ازجنگ گیرت افتاده ؟ همون آشیق دیوونه ؟

سردار : درسته همون خله ، اسمش چی بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قراول : اسمشو بی خیال شین ، باده بده ساقی ...

ساقی : صبر کن تا بگم ...

گوموش : نگفته بودم هیچ کس نباید تو این جنگ زنده بمونه مخصوصا آشیق جماعت ؟

سردار : اون تو میدون جنگ نبود گوموش ، تو راه داشت میومد ، خواستم سرشو بزنم اما این ساقی که تازه آوردیمش گفت آشیق زنده بمونه شاید

              بدردش بخوره ...

گوموش : ساقی ؟!!!!!!!!!!

ساقی : جان سلطان گوموش سلامت ، گفتم بیاد وقتی دارم ساغر رو میگردونم آهنگ بزنه شاید پاهامم با آهنگش بچرخن ...

گوموش : این شد یه حرفی ،،، چه حرف خوبی هم شد ،،، سردار تو ساقیشو پیدا کردی ساقی هم نوازندشو ،،، درسته که از آشیق جماعت بوی خیر و

                 منفعتی نمیاد و منم ازشون خوشم نمیاد اما این یکی اگه بتونه خوشی ما رو زیادتر کنه بمونه ،،، با این احوال هنوز نگفتی چی این آشیق به

                 فکرت انداخته ؟

سردار : گفت تو قماری که فقط خودش بلده میتونه ما رو ببره ...

گوموش : آشیق جماعت و قمار ؟!

ساقی : سردار تو فکر اینه که اگه غیر از سلطان گوموش کس دیگه ای هم بتونه ازش ببره اونوقت چکار باید بکنه ...

گوموش : آخه یه آشیق گشنه چی داره که بخواد باهاش شرط بذاره و تو قمار شرکت کنه ؟

سردار : اون اگه چیز بدرد بخوری نداشت از داشته هاش تو ترانه ای که خوند دم نمیزد !!!

گوموش : ترانه آشیقها که هواست ...

ساقی : البته که گوموش سلطان راست میگن اما منم که ترانه شو شنیدم حس کردم یه چیزایی رو میخواد القا کنه ...

گوموش : مگه چی خونده که ؟

سردار : اگه میخوای بیاریمش بخونه خب ...

ساقی : اگه حرفاش بدرد بخور نباشن هم بد نیست که بخونه ، آخه صدای قشنگی داره که به شنیدنش می ارزه ، در ضمن پاهای منم  ........................

گوموش : بیارینش ....................................................................                                                                                                                      

قراول : قبل از رفتن یه بار دیگه ما رو مهمونمون کن ................................................

یساول : با صدای آهنگ مستی بیشتر میچسبه ...

ساقی : این شما و این باده ، منم برم به سردار کمک کنم تا آشیق بدقلقی نکنه ...

سردار و ساقی برای آوردن آشیق بطرف او میروند  .

سردار : ببین چی میگم  اگه نتونی حرفی رو که بهم زدی اثبات کنی خودم گردنتو میزنم ...

ساقی : به شرطی که قصه اش تا آخر گفته بشه و ناتموم نمونه ...

سردار : امان از دست تو ...

ساقی : نمیخوای میتونم بذارم و برم ...

سردار : نه دیگه حالا که به جونم شک و تردید آوردی ...

ساقی : اگه صبور باشی این شک به یقین تبدیل میشه ...

سردار : گوموش داره نگاه میکنه ، بریم  تا قصه آشیق شروع بشه ، حاضری آشیق ؟؟؟

آشیق جوان : حاضرم ...

آشیق جوان شروع میکند به گفتن قصه  .

ایگیت آشیق : قصه ای برای شما نقل خواهم کرد ، در پایان کار خدا میدونه کی زنده میمونه کی میمیره ، فقط خدا میدونه ، ، ، قصه ای که میگم از

                       پدران و مادران قصه گوی این سرزمین به یادگار مونده ، قصه ای که آدم خوبا رو از آدم بدا جدا میکنه و نشونشون میده ، ، ، من این

                        قصه رو از آشیقهای پیر که آشیق پیر عارف رو بیاد میاوردن شنیدم ، حاضر بشین که با همدیگه هم به قصه گوش بدیم و هم قصه رو

                        بازی کنیم و زنده کنیم ...

                       عاریف     آتابابالاردان     سوز    گه لیبدیر     بیزله ره                               اونلارداندا    نئچه سین    سویله یه جه م    مه ن     سیزله ره

                       قولاق    وئرین    بوگون     بو    قولو   باغلی   آشیقه                                دئییر   آخی  گیزلین    قالمیش    خه به له رده ن    سیزله ره

                       قوجا   آشیق    دق   ائله دی    اولدو    گئدی   ائوینه                               یئرینده   وار   ایگیت   آشیق    قوناق     گه لیب     سیزله ره

                       حاضیر   اولون    سوزله ریمی   اوینویاق    باهه ملیقده                             مه ن     وئره جه م     نه قشله ری     مه تنیمیزده ن    سیزله ره

                                                                                      اوینویاقین    تاکی   تاپیلسین   او   پیس                            

                                                                                           اوینویاقین    تاکی   تاپیلسین   او   پیس                           

با شروع قصه گویی آشیق جوان صحنه های زیر توسط بازیگران بازی میشود ، آنهایی که به قصه گوش میدهند خود بازیگر قصه میشوند  .

استاد روی سنگی خوابیده است  .

آشیق پیر وارد شده و روی یک سکو نشسته و سیمهای سازش را درست میکند ، با هر سیمی که آشیق پیر به سازش میبندد فردی وارد شده و قسمتی از زندگی را نشان میدهد  .

چوپان : من چوپونم ، گله ها رو نگهبونم ،،، زحمتکشم ، شیر میدوشم ، من شیرا رو میفروشم ، با فروششون نون میخرم ، با زن و بچه م  نون میخرم ،

              نون میخورم ...

کشاورز : کشاورزم کشاورز ، کارم کاشت وداشت و برداشت بذر ،،،،، ،،، گندم و جو ، نخود و لوبیا ،، خوردی سراغ ما بازم بیا ،،، زمین دارم از اینجا

                تا ژاپن و هند ، از اینورم طناب بکش تا اونوره دره سند ،،، قله قافم مال ماهاست ،، دنیز که هست ، زمین ما تا اونجاهاست ...

آهنگر : این چکشه اینم داس  ، آهن پیشم حکم طلاس ،،، زور دارم و قوه دست ، آهنگرم آهن به دست ...

طبیب : من طبیبم ، میرحبیبم ،،، کارم دوا نسخه شفاست ، مریض شدی نیای جفاست ،،، من حبیبم ، یک طبیبم ...

منجم : سیاه که شد آسمونا ، نگاه من پر میکشه تا بالا ، ، ، کارم شده ستاره ها ، ستاره ها ،،، بگم کیم ؟ ها من کیم ؟ بگم کیم ؟ منجمم ...

استاد با سروصدای آدمها از خواب پا شده و با دیدن آنها و قشقرقشون از کوره دررفته و شلاق بدست میخواهد به روی سکو برود که با دیدن آشیق پیر بر روی سکو قایم میشود  .

سپه دار : سرلشگرم سپهدارم ، قشون دارم ، اردو دارم ،،، قربونیه دوست و رفیق ، میکنم ریشه دشمن از ته و بیخ ...

استاد با دیدن سپه دار خودش را کاملا مخفی میکند  .                                                                                                                 

دخترچوپان  و نامزدش آلپ آروس در حالیکه ترانه عشق میخوانند میگذرند  .

استاد با دیدن دختر چوپان بطرفش میرود ، دخترچوپان با چوبدستیش می افتد به دنبال استاد و فراریش میدهد ، آلپ آروس میخندد  .

آشیق پیر بر روی سکو می ایستد و ساز میزند  .

آدمها یکی یکی می آیند و در اطراف سکو یک مجموعه را تشکیل میدهند  .

استاد با سلاحهای مختلف در دست به سکو نزدیک میشود ، با آهنگ حماسی آشیق پیر آدمهای اطراف سکو متوجه استاد شده و او را فراری میدهند  .

صدای استاد از بیرون  : یه روز میام و این زمینا رو ازتون میگیرم ، اونروزه که موهای شما رو بهم گره میزنم ، زندونا رو از شماها پر میکنم ،،، اونروز

                                    نوبت من و بچه های منه که تو زمینا بگردیم و خوش باشیم ...

آشیق پیر : خداوند کمک شما باشه ، از همدیگه جدا نشین که کارا سخت میشه اونوقت ، این که رفت اسمش استاده و بازم برمیگرده تا شما رو از هم

                 جدا کنه ، هر کی تنها بمونه این سوارش میشه و چشاشو میبنده و برده خودش میکنه  ...

                  

استاد متوجه گوموش میشود که دارد با سگها بازی میکند  .

استاد : آهان آهان ، همینه ، اونی که کمک حال من میشه همینه ...

گوموش متوجه استاد شده است  .

گوموش : تو چی گفتی با خودت ؟

استاد : اینا کین ؟ دوستای توان ؟ ؟ ؟ چرا ساکتی پس دوست من ؟

گوموش : اوهوم دوستای منن ، من با سگا همصحبتم ، ، ، نگاهت یه جوریه ، یه جوری میشم وقتی نگام می افته تو نگات ، مگه دوستی با سگا عیبی

                داره که تو داری اینجوری نگام میکنی ؟

استاد : نگاه من از روی محبته ، ازت خوشم اومده ، با سگا دوست بودن هم اصلا بد نیست ، کی میگه بده ؟ اسم من استاده ، تو اسمتو بهم نگفتی ها

            ناقلای خوش چهره من ...

گوموش :  من خوش چهره ام ؟

استاد : سگا که دور شدن ...

گوموش : آره خب راست میگی اونا رفتن ،  من بازم تنها شدم ..................

استاد : اگه دوست من بشی و به حرفام گوش بدی نمیذارم تنها بمونی ، به حرفام گوش میدی ؟

گوموش : میتونی جای سگا رو برام پر کنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چته ؟ اگه بتونی قبوله ، بازی بلدی ؟

استاد : من خرگوش تو سگ ،،،،،،،، میتونی منو بگیری سگ تیزهوش من ؟؟؟

استاد مثل خرگوشی شروع میکند به دویدن و ادا  درآوردن  ، گوموش مثل سگی دنبالش میکند اما نتمیتواند او را بگیرد ، استاد هربار با کلکی از دستش در میرود  .

گوموش : خسته م کردی ...

استاد : این سپر ، این شمشیر ، اینم گردن من ...

گوموش : بزنم ؟

استاد : اگه بتونی ...

گوموش میخواهد با شمشیر استاد را بزند ، استاد با ترفندهایی که بکار میگیرد شمشیر را از دست گوموش درمی آورد  .

گوموش : تو نقش افراد پرزور  رو خودت برمیداری بی زورها رو میدی به من .................

استاد : من پرنده ، شد ؟

استاد نیزه ای را به طرف گوموش پرتاب میکند تا او بگیرد  .

گوموش : تو پرنده ، منم نیزه دار ؟

گوموش    نیزه را پرتاب میکند   .

استاد : آآآآآ      نخورد بهم   ...

گوموش : آخه تا حالا نیزه ننداخته بودم   ...

استاد : تو پرنده  ...

گوموش تا میخواهد مثل پرنده ادای پرواز کردن دربیاورد استاد با نیزه او را بر زمین مینشاند .

 گوموش : دستت چقدر تنده ، این سینه است ها  ...

گوموش قهر میکند و پشت به استاد مینشیند  .

استاد : دردت اومد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

گوموش : اینا رو به منم یاد میدی ؟؟؟

استاد : درست زدم به خال ...

گوموش : چی ؟

استاد : ببین از این کارا فقط یکی موند ، من قایم میشم تا تو پیدام کنی ، چه پیدام بکنی چه نه بهت یاد میدم که تو کارات مثل من زرنگ بشی ، اگه

            بخوای میتونی ...

استاد داخل چیزی شبیه چاه قایم میشود ، گوموش هرقدر میگردد نمیتواند استاد را پیدا کند  .

گوموش : بالاخره پیدات میکنم ...

استاد : من که چشام آب نمیخوره ...

گوموش : صبر کن    ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، نخیر انگار قرار نیست پیداش کنم   ،،،،،،،،  اینجام که نیست   ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،  آی     هوو ،،،،،،،،،،،

                 اسمشم یادم رفت ، حالا چی صداش کنم ، آهای ،،،،،،،،،،،،،، هوی ...

استاد : هوی   چیه ؟ گفتم که اسمم استاده ...

گوموش : خب دیگه ، من نتونستم پیدات کنم ، حالا بیا بیرونو کاراتو یادم بده ...

استاد :  آی تنبل میدونستم نمیتونی پیدام کنی ، البته نبایدم میتونستی ، من الان در تو لونه کردم ، درست توی دل توام  ، من توام ...

گوموش : تو استادی من گوموش ، میشه استاد بشه گوموش یا که گوموش بشه استاد    ؟؟؟

استاد : این حرفا رو ولش کن ، حالا اگه دوست داری مثل من بشی و کارای منو یاد بگیری به حرفای من گوش کن و ببین چی بهت میگم ، بعد دقیقا

           به همون صورتی که بهت میگم عمل کن ،،، همین اول کار بهم بگو اگه نمیخوای مثل من بشی من خودمو خسته نکنم و وقتمو هدر ندم و

           بذارم برم ، اما اگه میخوای باید به همه حرفام گوش بدی و به اونا خوب عمل کنی ، حالا برم یا بمونم ؟

گوموش : چکار باید بکنم استاد ؟

استاد : این دوربینو بگیر دستت و بشین روی ماه ، آهان ، حالا آدما رو دید بزن ، خوبه ، میبینیشون ؟

گوموش : دارم میبینمشون ، یکی داره ساز میزنه و بقیه هم دارن گوش میدن ...

استاد : از آموختنی ها هر چی که دلت میخواد پیش اوناست ، اگه طالب اینی که تو این دنیا بمونی و خوش باشی و سلطنت کنی باید داروندار اونا رو

              ضمن این که ازشون میگیری یادبگیری و فقط مال خودت باشه ، اونوقته که میتونی هر کاری رو که دلت خواست انجام بدی ...

گوموش : یه بار دیگه بگو تا خوب بفهمم چی میگی تا برم سراغشون ...

استاد : عجله نکن ، یکی یکی ، اگه بخوای با همه شون یه جا برخورد کنی نمیشه ،،،،،،،،،، اونی که هیکل بزرگی داره رو میبینی ؟

گوموش : همونی که انگار دیوه ؟

استاد : آره هیکلش درست شبیه یه دیوه ، خوشم اومد از تشبیه کردنت به دیو ، داری راه می افتی ، اسم خوبی گذاشتی روش ، ، ، از اون باید درس

           پهلوونی رو یادبگیری ، اون که میره قرق و اونجا تنها میشه میری دنبالش میگیریش ، تموم ؟؟؟

گوموش : برو بابا ...

استاد : کجا ؟ چی شد ؟ ترسیدی ؟ ؟ ؟ نگی هم خودم متوجه ام ...

گوموش : آخه آدم ناحسابی من میتونم به اون نزدیک بشم ؟؟؟

استاد : اه ،،،،،،، فقط کافیه تا یه بار دیگه به من بگی آدم تا بلایی بسرت بیارم که مرغای آسمون به حالت گریه کنن .................

گوموش : باشه ، باشه ، داد نزن ، داد نزن ، غلط کردم ...

استاد : من که با توام ترسو ...

گوموش : اگه تو با منی و ترسو نیستی بیفت جلو تا منم دنبالت بیام ...

استاد : اونوقت اگه اونا منو با تو ببینن که نمیشه ، اونا منو میشناسن و با من دشمنن ،،،،،، ضمنا گفتم که من همیشه با تو همراهم ...

گوموش : تو فقط زورت به من میرسه ،،،،،،،،،، های های های میگه همیشه همراه منه ...

استاد : باور نمیکنی ؟ باشه بیا ، اینم برای اینکه باور کنی .................................................................

از طرف استاد نوری بروی گوموش می افتد ، گوموش مثل دیوانه ها شروع میکند به بالا و پایین پریدن و معلق زدن  و رقصیدن  .

گوموش : ای بابا ، وای ، وای ، نخیر ، من چه م شد یهو ؟ چرا اینجوری شدم ؟ ول کن یخه مو ، منو بگیر نیفتم ، ولم کن دیوونه ، مرتیکه احمق ولم

                 کن میگم ، آخ ، بسه ، بسه غلط کردم ، خودم که هیچ تموم کس و کارم غلط کردن ، باورم شد تو با منی ، ولم کن میگم ، وای ، باور کن

                  باورم شده تو با منی ، وای ، بسه ، مردم آخه ، بسه .....................

استاد : حالا دیگه تو نباید از هیچ کس و هیچ چیزی بترسی ، من ، پادشاه دنیا باهاتم ، الان پا میشی و میری و هرچی که گفتم یکی یکی عمل میکنی و

            گفته های منو به جا میاری ...

گوموش : مردم ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، آخی ،،،،،،،،،،،،،،،،،،، من هنوز نمیدونم تو دنبال چی هستی و از جون من چی میخوای ...

استاد : مگه تو نمیخواستی مثل من بشی ؟ مگه تو بخاطر تنهائیت نرفته بودی سراغ سگای ولگرد ؟ مگه من از تنهائی درت نیاوردم ؟ مگه من نگفتم

           میخوام کاری کنم که تو هم مثل من بشی ؟ تو اگه شک و تردیدتو بندازی دور و نترسی و به حرفای من گوش بدی میشی سلطان همه اینا و

           صاحبشون ،،،،، وقتی کار به اینجا رسید من ترکت میکنم تا خودت بمونی و آدمات ، اونوقت هرچی که دلت خواست انجام بده و هرجور که

           دلت خواست زندگی کن ، چکار دارم من به تو ، اونوقت تو براه خودت برو و منم براه خودم میرم ...

گوموش : این وسط چی گیر تو میاد ؟

استاد : من دوست توام ، همین ، میخوام کمکت کنم ، من از تو و از قیافه قشنگت خوشم اومده ،،، در ضمن اونا رو هم دشمن خودم میدونم که با

           اومدنشون استراحتمو بهم زدن و باعث شدن از خوابم بمونم ، اونا اگه مطیع تو باشن اجازه نمیدی مزاحم من بشن ...................

گوموش : شد ...

استاد : اسم تک تک اونا رو بهت میگم ، میگم که با هر یکیشون چکار باید بکنی ، حاضری دوست من ؟

گوموش : حاضرم استاد من  ...

سپه دار به تنهایی در قرق گردش میکند ، گوموش مثل پهلوانی راه را بر او میبندد  .

سپه دار : کیستی و چی میخوای ؟

گوموش : سپه دار اگه بخوای با هم میجنگیم و اگه نخوای با هم دوست میشیم و جلو دشمن متحد و متفق ...

سپه دار : هنوز که تو به سرزمینم حمله نکردی  و تهدیدش نمیکنی تا با تو بجنگم ، اما اگه تو دشمنی داری که میخوای باهاش بجنگی من چرا باید با

                تو متحد و متفق بشم برای نابودیش ؟

گوموش : حرف تو منطقیه ، اما من چیزایی رو میدونم که تو از آنها اطلاعی نداری ...

سپه دار : اگه اومدی سراغ من حتما برا اینه که حرفی بزنی ، من گوش میدم ...

گوموش : در سمت راست سرزمین شما سرزمینیست که حاکمش در تدارک حمله به شماست ، من قشون و اردو دارم اما سپه داری مثل تو ندارم که

                کاربلد باشه و توانا و شجاع و دلاور و جنگاور ، تو اگه بخوای میتونی سرکرده و فرمانده قشون من بشی ، اگه این اتفاق بیفته صد سپه دار

                 مثل خودت میشن زیردست تو ، پس از شکست دشمن مشترک قشون من میشه قشون تو ، اونوقته که قشون تو زمین و آسمونو پر میکنه و

                  همه جا رو تسخیر میکنه ...

سپه دار : صد سپه دار مثل خودم زیردستم میشن !؟ خوبه ،،،،،،، اما از این کار من چه نفعی به تو میرسه ؟

گوموش : من فقط به فکر انتقام گرفتن از دشمن خودم هستم ، انتقام تاریخی خودم ،،، تو کاری با من نداشته باش به فکر خودت باش ...

سپه دار : با تو میام ...

گوموش : فقط باید درس جنگاوری رو به من هم یاد بدی تا اگر لازم شد بی انتقام گرفتن از دنیا نرم ...

سپه دار : اگه بتونی یادبگیری من حرفی ندارم ...

سپه دار و گوموش آماده جنگ میشوند ،،، شیپور جنگ نواخته میشود  .

منجم با ستارگان مشغول است ، گوموش اسطرلابی بزرگ در دست وارد میشود  .

گوموش : ماه و ستاره سحر در حالت خوبی نسبت به هم قرار گرفته اند ...

منجم : حرفت کاملا درسته ، از اینها چیزی میدونی ؟

گوموش : من منجمم و تو هم منجمی ، تو چیزایی میدونی و منهم همینطور ، من پیر شدم و بزودی از دنیا میرم ، تو اگه چیزایی رو که بلدی به من یاد

                بدی منم دانسته هامو به تو یاد میدم ، تو اگه همه علوم آسمونی رو بلد باشی از زمین و آسمون باج میگیری ...

منجم و گوموش حلقه درسی تشکیل میدهند  ،،، صدای زنگ بگوش میرسد  .

گوموش  و چوپان گله ها را هدایت میکنند ،،، صدای گوسفند و گاو شنیده میشود  .

گوموش  با داس بلندی در دست میگذرد و کشاورز بدنبالش روان است ،،،  صدای باران شنیده میشود   .

گوموش در حالیکه چکش بزرگی در دست دارد میگذرد و بدنبالش آهنگر  ،،،  صدای چکش شنیده میشود  ..

گوموش  به همرا طبیب یکی را که روی تختی دراز کشیده است میبرند ،،، نور و موسیقی کم و زیاد میشوند   .

آدمها دور سکو به صورت مجموعه جمع شده اند  .

صدای گوسفند و گاو شنیده میشود  ،  چوپان جدا میشود  .

صدای باران شنیده میشود   ،  کشاورز جدا میشود   .

صدای چکش شنیده میشود  ،   آهنگر جدا میشود   .

نور و موسیقی کم و زیاد میشوند   ،   طبیب جدا میشود   .

شیپور جنگ نواخته میشود  ،  سپه دار جدا میشود    ،،،،، گوموش در یک فرصت مناسب سپه دار را به تله انداخته و دست و پایش را میبندد  .

صدای زنگ بگوش میرسد  ، منجم جدا میشود ،،،،، گوموش در یک فرصت مناسب چشم منجم را کور میکند  .

دخترچوپان و آلپ آروس همچنان کنار سکو ایستاده اند  ،،، گوموش هر کاری میکند نمیتواند آنها را از هم جدا و از سکو دور بکند  .

آشیق پیر با جدا شدن آدمها روی سکو مینشیند و سازش را در بغل میگیرد و میمیرد   .                                             

دخترچوپان  و آلپ آروس آشیق پیر را دفن میکنند  .

استاد و گوموش میرقصند  .

استاد : روز روز ماست  ...

گوموش : زندگی از امروز برای ما شروع میشه ،  زندگی اینه ها    ...

  

آشیق جوان آب میخواهد ، با اشاره گوموش ساقی برایش شراب میبرد ، نمینوشد ، ساقی آب میدهد  .

سردار از گوموش و بقیه دور میشود ، ساقی بدنبالش میرود   .

سردار : تمامی اونا خودشون دنبال استاد و گوموش رفتن ، تو میخوای کی رو محکوم کنی ؟

ساقی : وایستا ...

سردار : هر کسی که خودش زمین بخوره نبایستی گریه سربده ...

ساقی : هر کسی قصه ای رو ناقص گوش بده و آخرشو نشنوه از راه اون قصه منحرف میشه ، نمیشه ؟

سردار : آخرش مگه چی میشه ؟آشیق پیر دق کرد و مرد ، همه خودشون با انتخاب خودشون رفتند دنبال استاد ، تو داری سنگ کی رو به سینه میزنی ؟

            نکنه دوست داری بمونم تا ترانه عاشقانه دخترچوپان رودر حالیکه به آلپ آروس خیانت کرده و توی آغوش گوموش جا خوش کرده گوش

            بدم و با اون آهنگ برقصم ؟!!!!!!!!!!!

ساقی : رقصیدن هنر میخواد ، تو اگه هنری داشتی نمی افتادی دنبال یه ، یه ، اگه از خدا خجالت نمیکشیدم میگفتم ،،، افتادی دنبال یه کفتار  .....

سردار : منم اگه از همون خدا خجالت نمیکشیدم میزدم تو دهنت که اینجوری باهام گستاخی نکنی ...

ساقی : کل تاریخ همه زدن تو دهن افرادی مثل من تو هم یکی رو اونا ، بزن ...

سردار : اگه با دست بزنم تا عصر دردش یادت میره و یادش تو دلت برا همیشه میمونه ، با حرف میزنم که دردش تا ابد باهات بمونه .....

ساقی : درسته ، اگه حرف حرف دردداری باشه تا ابد دردش میمونه و از یاد نمیره ، تو هم ترسیدی که حرف آشیق حرف باشه و تا ابد اذیتت کنه که

             داری درمیری نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

گوموش به آنها نزدیک شده است  .

گوموش : شما دو تا رو چی میشه ؟

سردار : هیچی ، شما بجای توجه به ساقی غرق حرفهای آشیق شده بودین به این برخورده ...

گوموش : دل اینو خودم بدست میارم ، بیایین که دوست دارم آشیق قصه شو تا آخر برامون بگه ...

ساقی : گویا خوشتون اومده ؟!

گوموش : توانایی استاد و دوستش بدلم نشسته ، روتو اونور نگیر ، بیا بشین کنار خودم تا ادامه قصه رو گوش بدیم ...

آلپ آروس و دختر چوپان کنار سکو نشسته اند ، آلپ آروس میخواهد آب بنوشد ، کوزه خالیست ، دخترچوپان برای آوردن آب روان شده است ، گوموش دختر چوپان را تنهایی گیر آورده است ، دخترچوپان میخواهد از دستش دربرود ، گوموش نزدیکتر شده است ، با فریاد دخترچوپان آلپ آروس بدادش میرسد و گوموش را فراری میدهد  .                                        

استاد : از این سودای بی سرانجام بگذر گوموش ...

گوموش : نمیتونم ...

استاد : آخر عاقبت خوبی نمیتونه داشته باشه ...

گوموش : من باید اون دختره رو صاحب بشم ...

استاد : با نامزدش آلپ آروس میخوای چکار کنی ؟

گوموش : اگه میدونستم که از تو کمک نمیگرفتم ...

استاد : مگه تا حالا چند بار امتحان نکردی ؟ دیدی که اون نه فریبت رو میخوره و نه براهت میاد ، به اون میبازی  ...

گوموش : اما نه وقتی که تو با من باشی ، مگه تو نمیخوای اونم مثل اونای دیگه تو چنگمون باشه ؟ خب این بهترین فرصته ، کمکم کن ، هرجوری که

                 میتونی ، من برای همه چیز آماده ام ...

استاد : چی بگم آخه ...

گوموش : فقط کمکم کن ، همین ، تو بیشتر از من طالب شکست اونی اما چون از شکست خودت میترسی زیادی بهش نزدیک نمیشی ، تو اگه با من

                 باشی و بطور کامل حمایتم کنی میتونیم شکستش بدیم ، اونوقت اون دختره مال منه و سکو مال تو ......................

استاد : باید فکر کنم ، شاید به ریسک کردنش بیرزه ، باید در فکر کردن کمکم کنی ، برای فکرکردن باید یکی بشیم ...........................................

آلپ آروس : باید راهی بشم ...

دخترچوپان : نمیشه نری و بمونی ؟

آلپ آروس : اونا منو به جنگ دعوت کردن و اگه من این دعوتو رد کنم هرگز نمیتونم به صورت بچه ام نگاه کنم ...

آلپ آروس با دخترچوپان از هم جدا میشوند  .

آلپ آروس و گوموش درگیر شده اند ، آلپ آروس گوموش را بر زمین زده است   .

گوموش : بذار برم و توبه کنم و برگردم ، اگه توبه نکنم و تو منو بکشی با گناه میرم به دیدار خدا ، تو که نمیخوای تو اون دنیا من تا ابد اسیر آتش

               بشم و بسوزم ؟

آلپ آروس گوموش را رها میکند  .

آلپ آروس و گوموش دوباره درگیر میشوند  ، استاد از پشت نوری را بروی آلپ آروس می اندازد ، آلپ آروس متوجه استاد میشود ، گوموش از پشت با خنجری آلپ آروس را میزند و وقتی آلپ آروس بر زمین افتاد بروی سینه اش مینشیند و بغلش را با خنجر میشکافت  .

استاد : تموم شد ، تموم شد ، ،،،،،،،،،،،،، خسته ام کرد ، من میرم و روی سکو میخوابم ، باید بخوابم ، خسته ام کرد ، تو هم برو و به عشقت برس ،،،،،،

             تموم شد .....................................              

دخترچوپان کنار نعش آلپ آروس نشسته است   ، دیوانه شده است    .

گوموش : چی شد سردار ، وقتی آلپ آروس زده شد از جات کنده شدی ؟

سردار : نامردانه زدنش ، نامردانه ...

گوموش : در بازی هر چه که بتونه دستت رو جلو بندازه شانس توئه و تو باید قدرش رو بدونی و ازش استفاده کنی ...

آشیق جوان : نظرت در مورد این چیه گوموش ؟ ببین ...

ساقی شروع کرده است به تعریف کردن بقیه قصه  ، روی زمین مینشیند و بعد دراز میکشد  .

ساقی : دخترچوپان که عاشق آلپ آروس بود و با مرگ اون دیوونه شده بود ، روی زمین نشسته بود و میدید کفتار پلیدی داره بطرفش میاد ،،، دختر با

            اینکه دیوونه شده بود و هیچی حالیش نمیشد اما حس بدی نسبت به اون کفتار داشت ، میخواد پاشه و فرار کنه ، نمیتونه ، راهشو بستن ،،، 

           کفتار داره نزدیک میشه ، دختر مونده که چکار باید بکنه ، کفتار پست بازم نزدیکتر میشه ،،، دختر خنجر رو از کمر کفتار بیرون میاره ، کفتار

            رو با خنجر میزنه ، خنجر دست کفتار رو زخمی میکنه اما نمیتونه اونو بکشه ، کفتار دختر را میگیره ، میگیره دختر رو ، اونو میگیره کفتار پست

             ،،، قبل از اینکه کفتار بتونه خنجر رو از دست دختر دربیاره دختر خودشو میزنه ، میزنه خودشو ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، اون نمیتونه کفتار رو

             بکشه اما خودشو میکشه که دست اون پست فطرت نیفته .....................................................................................

ساقی خودش را به گوموش رسانیده و پیراهنش را جر میدهد .

گوموش : چکار داری میکنی دیوونه ...

ساقی : این زخم همونی نیست که دخترچوپون برات به یادگار گذاشته ؟؟؟؟؟؟؟

گوموش : بگیرینش این دیوونه رو ؟!

آشیق جوان : درسته این همون زخمه  ...

گوموش : گفتم بگیرین اینا رو  ، قراول ، یساول ، سردار ...

قراول و یساول مست شده و خوابیده اند    .

سردار به طرف گوموش میرود و اورا با خنجر میزند  .                                                                                         

ساقی ساغر را شکسته و چوبدستی دخترچوپان را بدست میگیرد  .

آشیق جوان : تا زمانیکه کوههای آلپ آروس زنده اند عشق سربلند خواهد بود   ...

استاد از خواب میپرد    .

                                                                                        

                                                                                                          پایان  .

                              

ستاره تنها ...

چشمان تنهای تو 

 انتظار  

دوردستها  

و دلت که با هر حرکتی موج میشد  

موج  

ستاره ها  

پرواز  

و جانت که از برای هر لبخندی انفجار کهکشانی میشد  

تو 

 من  

تنهایی  

و حدیث این بی اویی که در نگاهمان همیشگی میشد ...