درام

متنهای دراماتیک

درام

متنهای دراماتیک

متن نمایشنامه : کنفرانس پیتداش ...

آدمها : غریق  ، موبایلک ، تابوتی ، سکویی ، ساحلی ، ذره بینی و مفیستو ..

 

                              مفیستو بر لبه ی ماه نشسته است .

مفیستو : اون دوست قدیمی ما ، بگذریم که حالا دیگه باهاش قهرم ، تقصیر خودشه گفت به یارو سجده کنم ، کی من ؟!! بی خیال بابا !!! داشتم

            چی می گفتم ؟ آهان وقتی اون شغل شریف گرفتن جان انسانها رو به عزرائیل داد ، حالا این عزرائیلم فکر کرد مثلا چی شده حالا ، یه

            قیافه ای گرفته از اون روز به خودش که بیا و ببین ، اه اه اه ، فکر کرده چی شده ! البته حق داره بس ترسیدن ازش ،،، آره می گفتم وقتی

            این اتفاق افتاد عزرائیل بهش گفت ، به همون دوست قدیمی ما ، گفت بهش با این شغل اسم من بد در میره ، حالا بد در نمی رفت چی

            می شد مثلا ؟! می خواستی چی چی صدات کنن ؟! برو بابا ، دلت خوشه ، کل هستی چیه اسم و رسمش چی باشه ، حالا ، عزرائیل که

            اینو گفت اون دوست قدیمی ما جواب داد نترس اونقده قاطی پاتیش کنم که اسمی از تو نیاد وسط ! باریکلا باریکلا ! البته یه چیزی بگم

            ها ، بالاخره اون خالق بود و توانش رو داشت ، این رو دیگه صادقانه گفتم به جان خودم ، بگذریم ، خلوتشون رو نشانه رفته بودم ، یکی دو

            شهاب خورد به دمم اما شنیدم در هر حال قصه چی بود چی شد ، دم گفتم منظورم دم دم هم نیست ها ، افتاده به زبونها من دم دارم

            گاهی خودمم می گم ، آره خب ، شنیدم قصه چیه ، البته از قدیم گفتن شنیدن کی بود مانند دیدن ، اما گاهی همین شنیدن برا خودش

            دنیائیه ، توی زندگی راه رو از چاه باید تشخیص داد ، این توصیه برای هر ذی وجودی صدق می کنه ، جن و پری و انسانم نداره ، شامل

            همه می شه ، همه ، خلاصه کلی حال کردیم با شنیدنش ، قصه عزرائیل رو می گم ، اسمم بد در می ره ! زکی ! خب در بره !

                             

                              صحنه : یک جزیره .

 

                              موبایلک _ دختری هجده ساله و ناز _ با موبایلش صحبت می کند ، همزمان

                              با کنترلی که در دست دارد تصاویری را بر روی پرده انتهایی صحنه

                              می اندازد که حکایت از خشک شدن دریا دارد .

موبایلک : طولش دو متر ، عرضش نیم متر ، بگو چوبش سبک باشه ، کی حال داره دوش بگیره نعش سنگین رو !؟ خیلی می خوایم ، تا می تونه

             بسازه ، نه جانم الان وقت پل و خونه نیست که ، هر سری پنجاه تایی بفرست بیاد ، مرده مردم رو خاک بمونه تنش بو می گیره نمی شه

             نفس کشید ، همون بهتر زودتر بره جای تنگ آخرتش ، ببین تابوت خوب رو زمین نمی مونه ، بالاخره صاحابش رو می کشونه

             می خوابونه تو خودش ، عین بازار ، هرکسی طرف جنسی می ره که ازش خوشش اومده ، تابوت خوب و شیک برا مرده شیک و خوبه ، 

             چی ؟ نه دیگه اینقدرام بد نیستن ، چی ؟ ظاهرشون رو ول کن حالا ، آره بسازه ، اسمش ؟ روش هر چی دوست دارن بنویسن .

 

                                                                              تابوتی _ مردی بیست ساله و زمخت _ در حالیکه ترانه ی شادی را                                                                              

                                                                              می خواند تابوت درست می کند ، چند بار درون تابوت دراز می کشد و

                                                                              اندازه تابوت را برانداز می کند .

تابوتی : بهم می گه دریا تنت رو می خواد ، می زنی بهش ؟ پوستم قلفتی کنده ست اونوقت ، ندارم کسی رو روغن مالم کنه خوب بشه پوستم ،

            نگفتم دوست ندارم تنم بره تو آب ، دوست که دارم ، می دونی ، تن به آب که می زنم انگار یه تایر پنجر انداخته باشی تو لگن پر آب ، نه !

            نه که آب بزنه از سوراخام بیرون ، نه ، نقطه نقطه پوستم سوراخ می شه می کشه تو آب دریا رو ، انگار پف کنی تو جلدم ، باید بالاتر برسه

            دستم ، کی بود می گفت ستاره ها که تن به دریای آسمان می زنن و شیرجه می رن تو سیاهی اونور لایه اوزون لابد جون گرفتن از مرگ

            یه آدمیزاد رو زمین ؟! چقدر می ترسم از مردن .

                                                                              ترانه ی شاد را دوباره زمزمه می کند و ساختن تابوت را ادامه می دهد .

                                                                              

                                                                              سکویی _ مردی پنجاه ساله و فرتوت _ روی یک سکو ایستاده و ستاره ها

                                                                              را به دل آسمان می چسباند .

                                                                              گاهی از دوردستها صدای شلیک گلوله ای بگوش می رسد .

                                                                              سکویی همچنان که به صدای گلوله ها عکس العمل نشان می دهد به کارش

                                                                              ادامه می دهد .

سکویی : ستاره ها ستاره ها دستم کوتاهم باشه از دامنتون میام سراغ تک تکتون ، پشت هزار ستاره هم قایم بشه ثریای ما گیرش میارم من بیشک

           و شبهه ، بی نشون و با نشون ، فکریم چه ریختی زده به سرتون می شه قال گذاشت تابوتی خان کله شق شاخ و شونه کش رو ، سرکارم

           گذاشته در رفته درست ، به عشق مهرش قرار نیست چیزی بهش بگم درست ، هنوز تاج سرمه درست ، زخم خنجرش رو قرار نیست برا  1

           همه رو کنم درست ، اما ، خب هیچکدوم از اینا دلیل نمی شه بی خیالش بشم نرم دنبالش ، ثریا سر رو هر سینه ای بذاره آخرش ضعیفه

           بانوی سکوئیه والسلام ، حالا تو بگو جارکش ، باشمم جارکش اونم .

 

                                                                              ساحلی _ مردی سی ساله _ زیر چتری در کنار دریا دراز کشیده است ،

                                                                              عینک به چشم دارد و لباس کوتاهی بر تن .

ساحلی : چشام در اومد از بس زل زدم به اینطرف و اونطرف ، پشه نمی تونه رد بشه از رادارم ، چه حالی داره دراز بکشی رو شنها و چشم بدوزی به

            همه جا ، وای که چه لذتی می برم از این کلمه همه جا ، اوف ، بالا پایین ، پایین بالا ، اونور اینور ، اینور اونور ، اوف ، اوهوی ورپریده ، آره

            با توام خورشید خانوم ، تو اسمت هر چی باشه برا من ورپریده ای ، چرا ؟ خب می دونی همیشه وقتی رنگت می پره تنگ غروبا و زردک

            می گیری دوست داشتم گلوت رو بگیرم و بگم ورپریده برگرد وسط آسمان ، من هنوز از دید زدن سیر نشدم تو می خوای بری پشت

            کوهها ، واییستا حالا حالا ها ، دوست داشتم موهای زردت رو بگیرم تو چنگم و رو شنای ساحل بکشونمت و بگم برگرد وسط آسمان ، من

            هنوز سیر نشدم از دید زدن .

 

                                                                              ذره بینی _ زنی بیست و هشت ساله _ با ذره بینی که در دست دارد همه

                                                                              جا را بررسی کنان می گردد .

ذره بینی : مرگ خوشبختی دریاست با صدای ناقوسکهای شرشر آب ، چند ساله ، آبی نه حالا سبز ، جنگلش ببین فردا نه پس فردا ، آب که نباشه

             تشنگی خفه ش می کنه با تابش نور آفتاب میخ شده وسط آسمون ، عروس چیه ؟ آذربایجان خودش عزاداره حالا حالاها ، دستش نمک

             نداشت اما تا دلت بخواد خاکش نمک گیر شده انگار ، شوربخت بگو تو ، خروار خروار ، هشتاد میلیارد تن کم نمی شه چیزی از لای قباش

             ، بر نخوره اگه به کسی ، باد بوزه برمی خوره خوبم می خوره ، تا کویر نشه دست بردار نیست باد غربی ، تهدید چیه ! بگو آخر ترس ، دم

             بزنی خفه شدی از بس نمک داره هواش ، خونت خشک می شه ، جونت بر باد ، بادم که گفتم هی می وزه از اینورا تا اونورا ، خوبه حالا

             خون بلند نمی شه از زمین خدا ، رو خاک سیاه می مونه ، کی می تونست افق تا افق سرخ شده رو خون ببینه ، از پشت هوا انگار ، خدا

             آخرش رو بخیر کنه اوضاع از بس قمر در عقربه ، خیلیا غمگینن اما هستن کسایی که بزمشون تولد کویرک دریائیه ، آخه بیابان عادتشونه

             همه ی عمر ، نانجیبن خب ، ذاتا ، چی بگم دیگه ، نه بابا ، راحتی کدومه ، می شه مگه ؟ گلوم شده لاستیک چسبیده با زبونم به سقف

             این دهان خناق گرفته ، کفنم کنی اگه عشق بیاد بیادم ، چه حرفا ، پس کو این دریا رو نقشه ی جغرافیا ؟ من دارم با کی  گپ می زنم ؟

 

                                                                              غریق _ زنی پنجاه ساله _ در حالیکه دست و پا می زند تا در آبی فرضی 

                                                                              غرق نشود خود را به زور به کناری می کشد .

غریق : یکی بگیره این دست درمونده رو ، خسته شدم از بس دست و پا زدم .

 

                                                                              موبایلک ، تابوتی ، سکویی ، ساحلی و ذره بینی هر کدام به کاری مشغول

                                                                              هستند .

موبایلک : خب شب تلافی می کنم جگرم .

سکویی : ازش بپرس اونورا تلسکوپ جدید اومده بازار ؟

موبایلک : دیروز پرسیدم گفت نه هنوز  ،،، نه با سکویی بودم .

تابوتی : گیر نده بهش ، هر روز سوالات تکراری ، بذار خوش باشه .

سکویی : نبینمت دیگه .

ساحلی : ببین این رو ، چه شاخ و شونه ای می کشه برا هیچی .

ذره بینی : بیکاری بیام روانت رو بررسی کنیم ؟

ساحلی : باید دید بزنم هنوز ، باشه برا بعد ذره بینی جان .

 

غریق : کمک ، کمک .

 

موبایلک : نه بابا یکی داره داد میزنه ، دیوونه !؟ نمی دونم .                  2

سکویی : یه دقیقه قطع کن اون موبایل وامونده ت رو تو هم ، نکنه خودشه ؟

موبایلک : وقتی سوالای تو رو منعکس می کنم وامونده نیست هیچ خیلی هم عالیه ، اونوقت ...

غریق : کمک ، کمک .

سکویی : گفتم ساکت .

غریق : کمک کمک ...

تابوتی : ترسوندی ما رو با این داد زدنت ، اه اه اه .

موبایلک : جدا ترسیدی ؟

سکویی : ترس کدومه ؟! ای بابا .

غریق : یکی کمکم کنه ...

ساحلی : اول بذار یه دل سیر تماشات کنیم بعد .

غریق : کمک .

ذره بینی : کی از جلوم رد شدی ندیدمت ؟!

تابوتی : شوخی می کنی ؟

ذره بینی : شوخیم کجا بود .

تابوتی : روحم باشه تو باید ببینیش که .

ذره بینی : تابوتی ...................................................

تابوتی : شرمنده .

غریق : من دارم غرق می شم .

موبایلک : بهت نمیاد !

سکویی : ما شما رو می شناسیم ؟

تابوتی : یه عمره آرزومه غرق شم نمیشم اونوقت این خانوم نرسیده میگه دارم غرق می شم .

ذره بینی : غریق با این ابهت نوبره بخدا ...

غریق : کمک .

ساحلی : بکش اونورتر ...

تابوتی : وا ...

ساحلی : می خوام خوب ببینمش این غریق رو .

غریق : من دارم غرق می شم .

ذره بینی : غرق !؟ حالا تو کدوم آب ؟

همگی : دریا خشکیده این می گه غریقم .

غریق : یکی من رو نجات بده ، با شماهام لامصبا ...

سکویی : تا امروز احدی نبوده سر من داد بزنه ، حواست باشه ها .

تابوتی : بد اخلاق !

موبایلک : حق با تو بود انگار ، الو با توام آره ، دیوونه ست .

غریق : من ، غرق ، من ، کمک ...

تابوتی : بمیرم برات ، چه فیلمی ام هست حالا این .

ساحلی : چه باشکوهه تماشای مرگ .

غریق : یکی یه کاری ...

ذره بینی : باید بررسی شه ، شاید حق داره !

موبایلک : انگار جدیه ، بعدا بهت می زنگم .

غریق : خواهش ...

تابوتی : پای التماس که وسط میاد دل من یکی هری می ریزه پایین ، بده من دستت رو ...

همگی : بی خیال دست .....................................................

تابوتی : ببخشین ، یه لحظه جوگیر شدم .                                        3

سکویی : نشو خب ، تماشا .

ساحلی : بی خیال ، تماشا تمومه وقت بررسی !

موبایلک : بررسی ها چی می گن ؟

ذره بینی : ترس رو صورتش واقعیه .

غریق : کمک !

موبایلک : می شه ...

ساحلی : راست می گه ...

سکویی : باریکلا به تو ...

تابوتی : چرا نشه آخه ، احسنت ...

ذره بینی : پرسید می شه ؟

غریق : چی می شه ؟

ساحلی : چرا از من می پرسی ؟

تابوتی : این پرسید جانم .

سکویی : من پرسیدم ؟!

ذره بینی : گیر نده ، داره موبایلک رو نشون می ده .

غریق : نگفتین چی !؟

موبایلک : می شه پا شی تعریف کنی جریان چیه ؟

همگی : راست می گه .

غریق : پا شم ؟

موبایلک : دوست نداری ؟ دراز بکش .

غریق : مسخره می کنی ؟ !

ساحلی : راهنماییت کرد .

ذره بینی : واسه کمک ...

سکویی : نگفتی کی هستی ؟  

غریق : جنگل موهام اون بالا شده پریشون باد ، یه دستم مثل کوهستان همیشه بالاست ، یه دستم انگار صحرای خالی ، هر کدوم از پاهام تو

         کفشهایی که انگار همیشه پر آبن ...

تابوتی : شعره اینا ؟

غریق : قیافه م نشون ندارد کی ام ؟ من غریقم ، دارم غرق می شم .

سکویی : راست گفتی تابوتی شعره ، خودت فهمیدی چی گفتی ؟!

ذره بینی : از کجاها اومدی ؟

غریق : همینجام ، خیلی وقته .

سکویی : اونوقت باید بشناسی ثریای ما ، نمی شناسی ؟ رفته آخه ...

تابوتی : داری اذیتش می کنی ها .

غریق : دستام خسته شدن ، انگار بخوان از تنم جدا شن .

موبایلک : مگه ممکنه این !؟

تابوتی : وای ، چه سخت !

غریق : پاهام دیگه تحملم رو ندارن .

تابوتی : می خوای بشینی ؟

ساحلی : بیا کنار خودم بشین .

غریق : نمی تونم .

همگی : نشستن کاری نداره که ، ما عمریه کارمون اینه .

ساحلی : بشین و چشم بدوز به غروب آفتاب .

غریق : کمکم می کنه ؟                                                         4

ساحلی : چی ؟

غریق : چشم دوختن به غروب ................................................................

ساحلی : زیباست .

غریق : من دارم خفه می شم .

ذره بینی : این حالش خوش نیست اصلا .

غریق : تشنه م .

ذره بینی : داشتی می گفتی غرق می شم ، نه بچه ها ؟!

همگی : بله .

ذره بینی : غریق تشنه نوبرانه ست .

غریق : گشنه م .

سکویی : نپیچون دیگه ، بگو برا خوردن اومدم .

تابوتی : خب وقتی دهان داره طبیعیه .

ساحلی : ببین ، دهانم نداشت طبیعی بود .

موبایلک : اینجوری نگاش نکن ، اینجا حق با اونه .

غریق : من ................................

ذره بینی : غش کرد .

سکویی : زکی ، یکی بگه اینجا چه خبره ؟

موبایلک : بوی مرگ میاد ، بیچاره گفت داره غرق می شه .

تابوتی : آخه مگه ممکنه تو این بی آبی کسی غرقم بشه ؟

ساحلی : دل خوش سیری چند .

تابوتی : من بی تقصیرم .

سکویی : مام همچنین .

ساحلی : منم دیدین کاری نکردم .

موبایلک : خوبه گوشی دستمه هنوز .

تابوتی : در هر حال یکی باید مسوولیتش قبول کنه .

سکویی : قابل توجه شما که هنوز اخبار اعلام نکرده کی مسوولیتش را بعهده گرفته .

تابوتی : لوس .

ساحلی : منم ندیدم کسی بیاد بگه کار منه .

موبایلک : کسی غیر ما اینجا زندگی نمی کنه .

تابوتی : منم منظورم خودمون بودیم ...

همگی : وقتی کار ما نیست پس داره دروغ ...

ذره بینی : اجازه بدین ، اجازه بدین ، الان ته و توی ماجرا رو درمیارم .

                                                                              ذره بینی تصاویری را روی پرده می اندازد .

                                                                              تصاویر حکایت از سرازیر شدن رودها به طرف دریا دارد ، آب دریا بالا

                                                                              می آید ، جزیره هر لحظه در حال فرورفتن به زیر دریاست .

تابوتی : باور کردنی نیست .

ساحلی : آب رو ببین .

سکویی : داره بالا می آد .

موبایلک : الو ، الو ، داره اتفاقاتی می افته اینجا .

ذره بینی : باید بررسی بشه .

ساحلی : کی باورش می شه آخه .

سکویی : نباید ترسید .

تابوتی : خطرناک نیست ؟                                                       5

ذره بینی : اون چیزی می دونه موبایلک ؟

                                                                              موبایلک با موبایل صحبت می کند .

موبایلک : خب ، وقتی آب برای احیای دریا راه افتاده و پرش کرده یادشون رفته جلو رودها رو بگیرن ، قصه اینه .

تابوتی : اونوقت جزیره میره زیر آب ؟

ساحلی : ندیدی آب میاد بالا .

سکویی : همه دیدیم .

ذره بینی : باید دید تقصیر کیه .

موبایلک : بذار بپرسم ...

تابوتی : وقت نداریم .

سکویی : مقصر نباید قسر در بره .

تابوتی : مهم تر از جون خودمون نیست که .

سکویی : هر وقت ما بریم تو هم می ری فعلا باید بفهمیم مقصر کیه .

ساحلی : می بینم آماده شدین بگیرینش .

ذره بینی : ببین می دونه مسئول این کارا کیه ؟

موبایلک : آقامون گفتن نگردین پیدا نمی کنین .

سکویی : آقاتون ؟!

تابوتی : اونور خطی .

سکویی : نفرمودن چرا ؟

ذره بینی : بخوایم می تونیم .

سکویی : آقاشون ناراحت نشن ؟

تابوتی : خب بشن .

ساحلی : اگه بهشون مربوط بشه دلخور می شن .

موبایلک : چه ربطی به آقامون داره ؟

ذره بینی : پس برا چی فرموده نگردیم دنبال مقصر ؟

موبایلک : آخه ، آخه ، آخه اول باید فکری به حال این بکنیم .

تابوتی : وای ، راست می گه ، نمرده باشه ؟

سکویی : بلندش کن بینم .

ساحلی : خوب معاینه ش کنی .

ذره بینی : نه هنوز نمرده .

تابوتی : جانم .

سکویی : جیغ نزن .

تابوتی : فریاد شادی بود ...

سکویی : هر چی ...

ساحلی : ببین دارن دعوا می کنن ، ای بابا !

ذره بینی : ساکت شین ببینم چشه این .

تابوتی : نمرده که ؟

ذره بینی : گفتم نه .

سکویی : داره پلک می زنه ...

موبایلک : ازش بپرس کیه .

ذره بینی : شنید خودش .

ساحلی : هی تو کی هستی ؟ بگو خلاص کن همه رو ، ای بابا .

غریق : چند بار بگم ؟! بخدا اسمم غریقه ، غریق ، من روح این جزیره م .

همگی : پکووووووو ..............                                              6

غریق : یعنی باورش اینقدر سخته ؟

ساحلی : برو بابا .

موبایلک : لوس .

سکویی : یخ کنی .

تابوتی : نمیری تو ، خندیدم بعد چند سال  .

ذره بینی : آی که چقدر شوخ و شنگی تو ...

غریق : من جدیم ...

ذره بینی : بی خیال .

غریق : چکار کنم باور کنین ؟

تابوتی : جدا جدیه .

سکویی : خود خود روح ؟

غریق : آره خب .

ذره بینی : باید ثابت کنی ...........................................................................

غریق : من دارم خفه می شم ، کمکم کنین نفسهام مرتب شه بعد ثابت می کنم .

تابوتی : نمی شه گلم .

غریق : ببینین ...

سکویی : اول اثبات برادری بعد ادعای ارث و میراث .

غریق : آخه ...

ساحلی : باید ببینیم می تونی یا نه اصلا .

غریق : من ...

موبایلک : زرنگ بازی هم موقوف .

غریق : بابا من ...

ذره بینی : اول هویتت ، خب خب خب ما داریم به دقت گوش می دیم .

غریق : خیلی خب ، خیلی خب ، چکار کنم باور کنید ؟

ذره بینی : گفتی روح جزیره ی مایی ، خب روح بودنت رو نشونمون بده .

غریق : چه جوری ؟

همگی : این با توست .

غریق : الان اون درخته رو خم می کنم ، ببینین .

تابوتی : وای داره تکون ...

ذره بینی : بادم می تونه .

غریق : آب اون چشمه رو قطع کردم ، ببینین .

ساحلی : بتنم می تونه جلو حرکت آب رو بگیره .

غریق : پرنده ها رو پرواز می دم آسمون ، ببینین .

سکویی : سنگم می تونه .

غریق : صدای سینه م رو می دم بیرون ، بشنوین .

موبایلک : گوشی منم می تونه از سینه ش صدا بده بیرون .

غریق : کل تنم رو تکون می دم ، ببینین .

ذره بینی : زلزله هم می تونه .

تابوتی : من از زلزله اونقده می ترسم .

سکویی : احساسات تو فعلا مهم نیستن .

تابوتی : خیلی هم دلت بخواد راجع به من بدونی .

ذره بینی : ساکت .

غریق : دیگه باید چکار کنم ؟                                                   7

همگی : چه روح بی خلاقیتی هستی تو .

غریق : کمکم کنین .

ذره بینی : هنرت چیه حالا ؟

غریق : هنرم ؟!

تابوتی : رقص .

غریق : اینم رقص من .

ذره بینی : اینایی که تو انجامش دادی فقط تکان دست و باسن و پا بود نه رقص ، تابوتی نشونش بده رقص به چی می گن .

تابوتی : خوشت اومد ؟

غریق : من که بهتر رقصیدم .

ذره بینی : داوری با منه .

غریق : این داوری بود کردین ؟

ذره بینی : نتونی ادعات رو ثابت کنی نوبت ماست برات تصمیم بگیریم چکارت باید کرد ، مواظب باش ، هر حرفی بزنی هر حرکتی بکنی تمامی

              نگاهات پلک زدنهات تپشهای قلبت جریان خونت بالا پایین رفتن سلولهای بدنت حتی خوابت زیر ذره بینه ، اگه اشتباهی بکنی اگه

              ناصوابی بگی اگه خطوط قرمز رو زیر پا بذاری با داوری ما طرفی ، گفتم مواظب خودت باشی ، وقت چی بود ؟

موبایلک : صدات چطوره ؟ گوش کن حالش رو ببر ، آقا خودش خوب می دونه / که ما اونو از رودخونه / درش آوردیم / بیرون آوردیم / آوردیمش

             توی خونه ...

غریق : منم بلدم بخونم ...................................................

ذره بینی : موبایلک از تو بهتر خوند .

غریق : کوچه بازاری ...

ذره بینی : هم مفهوم داشت هم لذتش بیشتر بود ،،، خب دیگه چی ؟

ساحلی : من می تونم تا اونور دریا رو با دوربینم ببینم تو چی ؟

غریق : الان اونجاها زندگی جاریه ، همه دارن تلاش می کنن برای داشتن یه روز خوب ، هم برای خودشون هم برای جامعه ای که توش زندگی

          می کنن ، یکی داره ورزش می کنه ، یکی داره تو باغ کار می کنه ، یکی داره رو صحنه تئاتر بازی می کنه ، یکی تو استراحته ، یکی ...

ساحلی : جزئیات بیشتری هست ، اون پسره با اون دختره زیر درخت دارن گپ می زنن ، مدیر داره با منشیش گپ می زنه ، استاد با شاگردش ،

            همسایه با همسایه ، مغازه دار با مشتریش ، اونا با اینا ، اینا با اونا ، اووه چه خبره ...

غریق : من وارد جزئیات زندگی مردم نمی شم .

ذره بینی : بگو ندیدم .

سکویی : آسمون پر شده از ستاره ، این یکی این دو تا این سومی ، حالا نوبت توئه .

غریق : ستاره جاش تو آسمونه ، بکنی مثل گل جدا شده از شاخه پلاسیده می شه ، اینایی هم که تو کندی آوردی ستاره راست راستکی نیستن .

سکویی : شاعر بازی درنیار برای ما ، حالا سعی کن ببینی ثریای من تو کدوم ستاره ست ؟

غریق : تو که داشتی دنبالش می گشتی ؟!

سکویی : فضولی موقوف .

غریق : منم فقط یه روح ساده م .

ذره بینی : خب ، کارایی که دوستان من کردن از کارهایی که تو بلدی بهترن و صد البته که پیچیده تر ، تو نتونستی روح بودن خودت رو اثبات

              کنی .

غریق : من روح این جزیره ام .

همگی : دروغگو .

غریق : بد کردم راهتون دادم ؟ نونتون دادم ؟ آبتون دادم ؟

همگی : تو ؟ خواب دیدی خیر باشه .

ذره بینی : حقت بود همون لحظه اول خفه ت کنیم .

غریق : آخه برای چی نباید باور کنین ؟

ذره بینی : گفته بودم نتونی ادعات رو ثابت کنی ما برات تصمیم می گیریم ، خب حالا وقتشه .

غریق : من اجازه نمی دم شماها برای من تصمیم بگیرین ...                         8

ذره بینی : بچه ها ...

غریق : ولم کنین ، می گم ولم کنین ، با شماهام ، آهای دیوونه های زنجیری ، ولم کنین ...

همگی : تمومه کارت .

غریق : حال من خوب نیست اصلا ، دارم غرق می شم ، من .......................

ذره بینی : بازم غش کرد .

تابوتی : گفتم که داره فیلم بازی می کنه .

سکویی : پاشو بابا .

ساحلی : نگاش کنین تو رو خدا .

تابوتی : نه انگار راستکی مرد ؟! حالا چکارش کنیم ؟

موبایلک : ببریم بندازیمش تو آب ، حالام که داره بالا می آد و ...

تابوتی : خودشم گفت داره غرق می شه ...

ساحلی : کس و کاری هم اگه داشته باشه و پیداشون بشه گردن نمی گیریم ...

سکویی : موافقم .

تابوتی : تو تکی موبایلک جان .

موبایلک : ببریمش ؟

ذره بینی : کنفرانس تشخیص می ده چکارش کنیم .

موبایلک : کنفرانس !؟

ذره بینی : قوانین جزیره مون یادتون رفته ؟

موبایلک : بشینین .

سکویی : ایستاده چشه ؟

ساحلی : ببین چی می گه گوش کن .

تابوتی : نشستیم .

ذره بینی : یکی باید رئیس بشه .

تابوتی : من اصلا علاقه ندارم به این کارا .

ساحلی : حالا من رو ندیدی تو .

سکویی : ما کلا بی خیالیم .

موبایلک : منم دوست ندارم ، پیشنهادی هم اگه بخوام بدم به نظرم سکویی روحیه درگیریش بیشتره ...

ذره بینی : قرار نبود پیشنهادی ارائه بشه ...

سکویی : حالا بذارین حرفش رو تموم کنه ...

ذره بینی : لازم نیست ...

سکویی : تشخیصش با شماست ؟

ذره بینی : با من بحث نکن .

سکویی : بله ؟!

ذره بینی : شنیدی ...

سکویی : چی شد !؟

تابوتی : آقایون خانوما زشته به خدا ...

سکویی : بکش کنار بینم بابا ...

تابوتی : وا ، بی ادب ...

سکویی : مامان و باباته مردک ...

ساحلی : ببینین عزیزان من ، اینجوری که نمی شه .

تابوتی : به من چه ؟ من فقط خواستم جداشون کنم ، پاچه می گیره بدبخت .

سکویی : اوهوی ، با منی توی اواخواهر !؟

تابوتی : کی من ؟                                                               9

سکویی : نه مامانتون اینا ...

ذره بینی : این زنجیر پاره کرده ...

سکویی : الان می ندازم دور گردنت بفهمی زنجیر به چی می گن ...

موبایلک : وای خدا کشتش ...

تابوتی : یکی یه کاری بکنه .

ساحلی : دوستان دوستان ، آخ چشمم ...

موبایلک : الو ، پلیس ؟ چی ؟

سکویی : نفس کش .

ذره بینی : الان حالیت می کنم .

سکویی : سگ کی باشی ...

تابوتی : وای که مردم این وسط ...

موبایلک : الو ...

ساحلی : آقا ولش کن ، مرد ...

سکویی : همه تون رو می کشم ...

تابوتی : قاتل ...

سکویی : خفه شو تو ، نوبت کیه ؟

ذره بینی : من بمیرم !؟ کور خوندی بدبخت ، بگیر ...

سکویی : دوباره می کشمت ...

موبایلک : پلیس ، پلیس اومد .........................................................................................................

ذره بینی : آقا کمک ، کمک ...

سکویی : اونا اومدن کمک من احمق جون .

ساحلی : کو پس پلیس ؟

تابوتی : آخیش ، داشتم خفه می شدم ها ...

ذره بینی : کو پلیس ؟

سکویی : کی بود داد زد پلیس ؟

موبایلک : من ، من ، من فقط خواستم ، خواستم از هم جدا شین ، به خدا ...

سکویی : می کشمت ...

موبایلک : من که داشتم رئیست می کردم !!!

سکویی : هر چیزی جایی داره ...

موبایلک : بازم کمکت می کنم ، من رو از دست بدی تنها ...

سکویی : فکر کردی نباشی می میرم ؟ برو به جهنم ...

موبایلک : الو ، کی ؟ دارین می رسین ؟

سکویی : کور خوندی دیگه ، قرار نیست هی خرت بشیم ، بگیر که اومد ...

ذره بینی : مرتیکه بگیر که اومد ...

تابوتی : وای کشتیش ، نمیره این ...

ذره بینی : نترس ، از حال رفته ...

موبایلک : ممنون ، فکر نمی کردم به خاطر من خودت رو ...

ذره بینی : به خاطر تو نبود ، حالا وقت پیشنهاد بود ؟ ببین به کدوم الاغی رای دادی ...

موبایلک : من از کجا باید می دونستم این هار می شه .

ساحلی : ببینین ، داره بهوش می آد .

سکویی : من کجام ؟

ذره بینی : قبرستون .

سکویی : می کشمتون .                                                       10

تابوتی : خفه شو ایکبیری .

سکویی : تو من رو زدی ؟ توی ...

ساحلی : آقا خجالت بکش دیگه ، اه .

موبایلک : واللاه آخه .

سکویی : شما دست به یکی کردین من رو از میدون بدر کنین ؟! کور خوندین ...

ذره بینی : تو چی هستی که ماها برا بیرون کردنت دست به یکی بشیم آخه ...

موبایلک : باید دست به یکی می کردیم و می کشتیمت ...

ذره بینی : هنوزم دیر نشده ...

تابوتی : بکشیمش ؟!

ساحلی : چرا دارین من رو نگاه می کنین ؟

ذره بینی : تصمیم بگیر ، طرف مایی یا اون ؟

ساحلی : من ، من ، خب من تابع جمعم ...

سکویی : همینه ، خوبه خودتون اعتراف کردین ، شماها ضعیف کشین ، تا دیدین من تنهام ، بی کسم ، قصد جونم رو کردین ، تف به این زندگی ...

تابوتی : وا ! چی گفت این ؟

سکویی : دروغ که نمی گم ، ای خدا خودت شاهدی که دارن بهم ظلم می کنن ؟ من غیر تو کی رو دارم ؟ هان ؟ خدای من تنهام نذار ...

ساحلی : من گیج شدم .

سکویی : یه تنها ، یه بی کس ، خدا ، خدا ...

موبایلک : آدم بودی کارت به اینجاها نمی کشید ...

تابوتی : اینم داره فیلم بازی می کنه ...

سکویی : از نظر تو همه فیلم بازی می کنن جز خودت .

تابوتی : حرف خودت رو نذار دهان من .

سکویی : نذاشتم دهان تو اما ...

ذره بینی : حالا طلبکار هم شدی ؟

سکویی : فکر کردی با کشتن من رئیس تویی ؟ اصلا من ریاست نخواستم ، خودت رئیس شو ، خوب شد ؟

ذره بینی : رو حرف توی دمدمی مزاج حساب کنم الاغم .

سکویی : من صادق صادق صادقم ...

ذره بینی : مطمئن شم ؟

سکویی : آره ...............................................

تابوتی : کاسه ای زیر نیم کاسه نباشه ؟

ذره بینی : جرات نمی کنه ...

موبایلک : کار از محکم کاری ...

ذره بینی : راحتش بذارین ...

موبایلک : هار بشه چی ؟

سکویی : من حامی ذره بینی شدم شماها خوشتون نیومد ، قصه فقط همینه ، چیه دروغ نمی گم که ، تو طرف کی هستی ؟

ساحلی : به هر دو طرف باید حق داد ...

ذره بینی : تا اینجا من رئیسم و ...

موبایلک : البته یه رای بیشتر نداری ...

ذره بینی : با رای خودم دو تا ، اینم بی طرفه ...

موبایلک : من و تابوتی هم دو تا رای داریم ...

ذره بینی : تابوتی طرف توئه ؟ من مطمئن نیستم ...

تابوتی : موبایلک نظر تو کی بهتره ؟

ذره بینی : اون دوست داره خودش رئیس بشه ...

تابوتی : جدا ؟!                                                           11

موبایلک : اگه تو تواناییش رو داشتی به تو رای ...

ذره بینی : تابوتی اینقدرام بی عرضه نیست ...

موبایلک : این با همه اینجوری صحبت می کنه ، حواست باشه .

ذره بینی : این نشون می ده من به همه ایمان دارم .

موبایلک : منتهی فقط وقتی تابع تو باشن .

ذره بینی : ازش بپرس اندازه من بهت ایمان داره ؟

تابوتی : به من ایمان نداری تو ؟

موبایلک : من باید صادق باشم ، ببین ...

ذره بینی : نذار اغفالت کنه .

موبایلک : من مثل تو نیستم .

تابوتی : جواب من موند .

موبایلک : من دوست توام اما ...

تابوتی : اما چی ؟ دیگه دوست ندارم چیزی بشنوم ،،، شدیم سه نفر .

ساحلی : چهار نفر ، حالا منم این طرفی ام .

موبایلک : من خواستم امتحانتون کنم ، رئیس همیشه ذره بینی بوده و خواهد بود .

ذره بینی : تکمیل شد ، خب ، کنفرانس رو ادامه بدیم .

سکویی : ما آماده ایم رئیس .

ذره بینی : این باید غرق بشه ، آبم داره بالا می آد .

موبایلک : این که پیشنهاد من بود !!!

سکویی : نظم جلسه رو بهم نزنید لطفا .

تابوتی : رئیس حرف شما کاملا بجا و منطقیه .

ساحلی : کی باید غرقش کنه ؟

ذره بینی : من رئیس دیکتاتوری نیستم ، موبایلک گفت پیشنهاد مال اون بوده ، پس ، افتخار غرق این یارو با اونه .

موبایلک : من ؟!

ذره بینی : پیشنهاد خودته مگه نه ؟

موبایلک : آخه ...

ذره بینی : کنفرانس تصمیم خودش رو گرفت ، و انجام ندادنش یعنی تمرد ، تمرد سزاش چیه ؟ درسته ، همون ، پس ، پس کار تمومه .

سکویی : مبارکه .

تابوتی : ببینم چکار می کنی .

ساحلی : تو باهوش و شجاعی .

ذره بینی : نذار دیر بشه .

تابوتی : ناز دستت .

ذره بینی : تمومش کن .

موبایلک : باشه تمومش می کنم .

ذره بینی : تا ما استراحتی بکنیم کارش رو بساز .

موبایلک : برین و مطمئن باشین کارش تمومه .

همگی : موفق باشی .

موبایلک : برین ، برین ، برین ، فکر کردین من اینقدر الاغم ! نه دوستان من ، با این موبایل ازتون فیلم گرفتم ، اگه قراره من قاتل باشم شما هم در

             جرمم شریک هستین ، این سند منه ، خب خب خب ، چکار باید بکنم !؟ آهان هی تو ، پاشو بینم ، ببین کی گفتم من کسی نیستم تو رو

             کول بگیرم ببرم کنار دریا غرقت کنم ، خودت با پاهای مبارکت پا شو دنبالم بیا ، د  پاشو دیگه ، تن لش ، پا شو .

غریق : من کجام ؟ چی شده ؟ اینجا کجاست .

موبایلک : روح بی خبر از عالم و آدم ، اینجا جزیره ست ، پا شو بریم .

غریق : بریم ؟ کجا ؟                                                        12

موبایلک : یه جای خوب .

غریق : من دارم غرق می شم .

موبایلک : حله ، بریم تا راحتت کنم .

غریق : از چی ؟ بقیه کجان ؟

موبایلک : بی خیال اونا ، بریم تا از این وضع نجاتت بدم .

غریق : این کار تنهایی شدنی نیست .

موبایلک : تو کاریت نباشه ، پا شو راه بیفت .

غریق : همه باید باشن .

موبایلک : چکار داری به این کارا تو ؟! اگه من نتونستم اونوقت نظر بده .

غریق : مطمئنم شدنی نیست .

موبایلک : حالا راه بیفت بریم .

غریق : نه ........................................................

موبایلک : چی نه ؟

غریق : تا همه نیان من جایی ...

موبایلک : راه بیفت بابا ، برا من شرط میذاره .

غریق : گفتم که ...

موبایلک : غلط کردی گفتی ، گه خوردی ، زنیکه تو در اوضاعی هستی که شرط تعیین کنی !

غریق : صداشون کن بیان وگرنه نابود شدنشون حتمیه .

موبایلک : پیشگویی موقوف ...

غریق : این پیشگویی نیست ...

موبایلک : گفتم راه بیفت بریم .

غریق : منم گفتم نمیام .

موبایلک : زنیکه زندگی من بستگی داره به تموم کردن این کار ، راه بیفت بریم .

غریق : زندگی منم بستگی داره به ...

موبایلک : زندگی تو برام ارزشی نداره ، فعلا فقط زندگی خودم ...

غریق : فقط زندگی تو نیست ...

موبایلک : گنده گنده حرف زدنت تاثیری تو سرنوشتت نداره .

غریق : ببین ، زندگی همه ی شما بستگی به زندگی من داره .

موبایلک : باریکلا تو و زندگیت ، ور بیخود بسه ، راه بیفت .

غریق : نخوام برم چکارم ...

موبایلک : همینجا تمومش می کنم .

غریق : اونا بفهمن قاتلی بیرونت ...

موبایلک : تو به فکر خودت باش .

غریق : هستم .

موبایلک : پس تا همینجا نکشتمت راه بیفت .

غریق : کجا باید بریم ؟

موبایلک : کنار دریا .

غریق : برای چی ؟

موبایلک : دیوونه م کردی ، برا گرفتن جونت .

غریق : مطمئنی ؟

موبایلک : باهات شوخی دارم ؟

غریق : به اونا چی می گی ؟

موبایلک : اونا خودشون در جریانن .                                              13

غریق : دروغگو ، اونا گردن نمی گیرن ...

موبایلک : بیا ببین ، نترس ، با موبایل فیلم گرفتم ، سند دارم ازشون ، حاشا کنن رو کردنشه حکمه آس  ورقه .

غریق : پس تصمیم گرفتن .

موبایلک : کنفرانس داشتیم .

غریق : که اینطور .

موبایلک : داری گریه می کنی ؟

غریق : نکنم ؟

موبایلک : خب ، مرگ ترس داره .

غریق : بخاطر مرگ نیست ...

موبایلک : خب ؟

غریق : کاش یه روز بفهمید .

موبایلک : بفهمیم ؟!

غریق : بگذریم ، خب ، اگه قراره بمیرم دوست دارم همینجا اتفاق بیفته نه جای دیگه ای .

موبایلک : مطمئنی ؟

غریق : آره .

موبایلک : با چی راحتی ؟

غریق : تو چی فکر می کنی ؟

موبایلک : داشتم می بردم غرقت کنم .

غریق : خوبه .

موبایلک : انجامش بدم ؟

غریق : حالا دیگه معطل نکن .

موبایلک : راستی یه سوال ، چرا راضی شدی ؟

غریق : تمومش کنیم .

                                                                              تصاویری از زیر آب رفتن جزیره ای بر پرده نقش می بندد .

غریق : حفظ کردن بچه وظیفه مادره ، وظیفه پدره ، هر کاری اونا بکنن برای زندگی سعادتمندانه ی فرزنداشونه ، برای خوشبختی بچه هاشون

          هست که خودشون رو به آب و آتش می زنن ، زندگی به خودی خود براشون مفهومی نداره ، یه روزم وقتی بچه ها ناخلف بشن و شروع

          کنن به نخواستن اونا وقتی بچه ها نخوان زنده ببیننشون از دهان می افته مزه زندگی کردن و خوش بودن ، منم دیگه احساس خوبم رو به

          زندگی از دست دادم ، حالا فرقی نداره بمونم یا بمیرم ، وقتی دریا داشت خشک می شد گفتم بچه های این خاک چکار بکنن وقتی زمین

          و آسمان وقتی همه ی آدما دست به دست هم دادن بخشکوننش ، گفتم برای خشک نشدن کاری از دستشون برنمی آد ، اما ، اما اگه آب

          زیاد بشه اونا توان اداره کردنش رو دارن ، آب که بالا اومد وقتش بود آستین بالا بزنن ، حیف ، حیف ، حیف ، کاش می دونستن با کاراشون

          دارن قبر خودشون رو می کنن ، مرگ من مرگ اوناست ، هیچ مادری دوست نداره مرگ فرزندش رو ببینه حتی اگه اون بچه ی ناخلفی از

          آب دراومده باشه ، اما این رو دوست داره که بچه ش یه روز بزرگ بشه بالغ بشه رو پاهای خودش واییسته و بفهمه چی خوبه چی بده چی

          به نفعشه چی به ضررش ، اینام باید بزرگ بشن ، حیف این بزرگ شدن با مرگ هم زمان شده براشون ، مگر اینکه ...

 

                                                                              موبایلک ، تابوتی ، سکویی ، ساحلی و ذره بینی دارند زیر آب می روند .

موبایلک : نه قربونت برم ، تو ادامه بده ، سفارشم سر جاشه ، چی ؟ نه نترس ، ازشون سند دارم ، بخوان حرفی بزنن رو کردم تمام ، چی فکر کردی

             تو ، آره که زرنگم ، پس چی ! بایدم بهم افتخار کنی ، قربون بوست بره موبایلکت ، فدات بشم ، آره تابوت برا اونائیه که ممکنه مثل همین

             غریق غرق بشن روزی ، خب ممکنه برای هر کسی لازم بشه ، آره زیاد بسازین .

 

تابوتی : این موش موشک نیست بهم متلک بندازن ، خود موشکه ، آب بیاد بالا ، چرا باید بترسم ؟! درسته از مرگ ترس دارم اما خب وقتی این باشه

           ترس معنی نداره که ، سوار شو بزن برو ، بذار آب بیاد بالا .  

                                                                             

سکویی : ببین کی گفتم بهت ، حالا ، نه قربونت برم نه ، نقل این حرفا نیست ، فکر کردی چی ؟ کلن بی خیالی طی کنم ؟ زکی ، نه عزیز دل ،  14

            ما اگه ماییم روزگار هزار سالم لفتش بده پاشنه کفشه رو ورمی کشیم سرازیر می شیم طرفای شما ، نه گلم ، فراموشی بی فراموشی ، ثریا

             به روح آقا جونمون پیدات می کنیم زیر هر سنگی باشی .

 

ساحلی : سیر بشم ؟ این همه جگر طلا ریخته اینجا ، ببندم چشام رو ؟ ای بابا ، چشم برا دیدنه ، کور بشه چشمی که نبینه اینا رو ، چی ؟ واسه

           چی باید چشام رو بگردونم ببینم درد و غم زندگی رو ؟ برو بابا ، درد و غم زندگی چه دیده بشه چه دیده نشه همیشه بوده ، همیشه هست

           ، همیشه هم خواهد بود ، ببینم چی بشه مثلا ؟

     

ذره بینی : فلسفه کدومه ! دارم بررسیش می کنم ، داره نابود می شه ، به چه شیوه ای ؟ حالا تو بگیر بره زیر آب ، چه فرقی می کنه ! ببین چه

              خشک بشه چه بره زیر آب یکیه برا من ، نه ، ببین ، اینا فلسفه نیست ، من بررسی کردم دارم حرف می زنم ، نتیجه ش مهمه ، داره

              نابود می شه ، اونی که نباید نابود شه منم ، ریاست منه ، فقط من ، خشک نشه غرق شه ، فرقش چیه گفتم ، می گم لامصب چه حالی

              داره اسمی ازت وسط نباشه و تو همه کاره ی امورات کلی و جزئی باشی ، اوف که چقدر دلچسبه ، اوف اوف اوف ، حالا این منم که باید

              برا همه چیزشون تصمیم بگیرم ، خب از کجا شروع کنم حالا ؟

 

                              مفیستو بر لبه ی ماه نشسته است .

مفیستو : این عزرائیل جون همه رو گرفت ، فرض اینه که روز آخره ، اونوقت کی جون خودش رو باید بگیره ؟ جون خودش رو بگیره و اسمی هم

            ازش وسط نباشه ؟ اون دوست قدیمی ما خیلی زرنگه ، حالا درسته قهرم ازش ، اما خب ، خب نمیشه که این رو نگم ، به زرنگ بایستی

           گفت زرنگ ، زرنگه خب ، راستی مرگ مفیستو کسی هست جان خودش رو بگیره ؟ عزرائیل رو گفتم ، خیلی دوست دارم یه روز جواب این

           معما رو پیدا کنم ، حتی حاضرم ده تا شهاب سنگ بخوره به این دمم قطعش کنه اما من این معما رو حلش کنم .

                                                                      

 

 

                                                      

                                                                                   پایان .

                                                                                93.07.15

                                                                               

                                                   آس اولدوز . آس اربایجان . ایری آنا .

 

                                                                                

                    15

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد